نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلشکرآرا, بابکfa_IR
dc.contributor.authorلشکرآرا, علیfa_IR
dc.contributor.authorفتحی مقدم, منوچهرfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-19T18:46:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-09T18:46:18Z
dc.date.available1400-03-19T18:46:18Zfa_IR
dc.date.available2021-06-09T18:46:18Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-01-10en_US
dc.date.submitted1392-10-20fa_IR
dc.identifier.citationلشکرآرا, بابک, لشکرآرا, علی, فتحی مقدم, منوچهر. (1394). بررسی آزمایشگاهی اثر هوادهی به جت های قائم بر ابعاد حفره آبشستگی. مهندسی عمران فردوسی, 27(1), 67-76. doi: 10.22067/civil.v27i1.30886fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/civil.v27i1.30886
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28938.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815856
dc.description.abstractعموماً مطالعات پیرامون آبشستگی توسط مدل‌‌های فیزیکی انجام می‌‌شود. تحقیقات نشان داده‌است که میزان هوای ورودی به جت خروجی از سرریزها در مدل کمتر از اصل است. لذا تأثیر هوادهی بر حفره‌ی آبشستگی نیازمند مطالعه می‌‌باشد. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی تأثیر پارامترهایی نظیر میزان اختلاط هوا و عمق‌ پایاب بر ابعاد حفره‌ی آبشستگی ناشی از جت‌‌های قائم مستغرق پرداخته شده است.حفره‌ی آبشستگی که تحت شرایط هوادهی و بدون‌هوادهی ایجاد شده، تحت شرایط هیدرولیکی یکسان از قبیل سرعت جت و عمق پایاب مورد مقایسه قرار گرفته است. پروفیل حفره‌ی آبشستگی تحت شرایط یکسان قطر ذرات مصالح بستر و عمق پایاب اساساً به عمق آبشستگی وابسته است. تحقیق حاضر نشان داد که غلظت هوا در میزان ابعاد حفره آبشستگی مؤثر است و عمق آبشستگی را کاهش می‌دهد. از بررسی روند تغییرات حداکثر عمق و طول نسبی آبشستگی و در مقابل عدد فرود پایاب ناشی از جت‌‌های قائم پیش هوادهی‌شده در حوضچه‌ی استغراق ملاحظه گردید که با افزایش غلظت هوای وارد به جت، میزان حداکثر عمق و طول نسبی حفره‌ی آبشستگی کاهش می‌‌یابد. این میزان تغییرات در ابعاد حفره‌ی آبشستگی دارای آستانه‌ی حدی می‌‌باشد. بررسی نتایج نشان می‌‌دهد که به‌ازا‌ی اعداد فرود پایاب بزرگ‌تر از 78/8 ، در صورتی‌که میزان غلظت هوای وارد به جت کوچک‌تر از 25/3 درصد باشد، تأثیری بر میزان حداکثر عمق نسبی حفره‌ی آبشستگی مشاهده نمی‌‌گردد. هم‌چنین به‌ازای عدد فرود پایاب بزرگ‌تر از 45/8 ، چنانچه میزان غلظت هوای وارد به جت کوچک‌تر از 25/3 درصد باشد اثری بر حداکثر طول نسبی حفره‌ی آبشستگی مشاهده نمی‌‌گردد.fa_IR
dc.format.extent239
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/civil.v27i1.30886
dc.subjectجت پیش هوادهیfa_IR
dc.subjectنازلfa_IR
dc.subjectعمق تعادلfa_IR
dc.subjectپارامتر فرسایشfa_IR
dc.titleبررسی آزمایشگاهی اثر هوادهی به جت های قائم بر ابعاد حفره آبشستگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی جندی شاپور/گروه عمرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران و کارشناس شرکت مهندسین مشاور سامان آبراه، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده مهندسی علوم آبfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage67
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد