نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوهستانی, وحیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorحسنلوراد, محمودfa_IR
dc.contributor.authorبازرگان لاری, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-19T18:42:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-09T18:42:37Z
dc.date.available1400-03-19T18:42:36Zfa_IR
dc.date.available2021-06-09T18:42:37Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-04-11en_US
dc.date.submitted1393-01-22fa_IR
dc.identifier.citationکوهستانی, وحیدرضا, حسنلوراد, محمود, بازرگان لاری, محمدرضا. (1394). پیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های سطحی واقع بر خاک‌های دانه‌ای با استفاده از مدل درختی M5P. مهندسی عمران فردوسی, 27(2), 99-110. doi: 10.22067/civil.v27i2.33915fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/civil.v27i2.33915
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_29501.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815818
dc.description.abstractپیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های سطحی یکی از مسائل اساسی در مهندسی ژئوتکنیک است و تاکنون روش‌های متفاوتی برای پیش‌بینی دقیق آن ارائه شده است. در سال‌های اخیر، روش‌های محاسبات نرم مانند شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANN) و ماشین‌های بردار پشتیبان (SVM) برای پیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های سطحی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، در این روش‌ها فرآیند مدل‌سازی پیچیده است و استفاده از آنها مانند روش‌های تجربی آسان نیست. در این تحقیق، از مدل درختی M5P به عنوان یک روش محاسبات نرم جدید، برای پیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های سطحی استفاده شده است. مزیت اصلی مدل‌های درختی نسبت به شبکه‌های عصبی مصنوعی و ماشین‌های بردار پشتیبان، سادگیِ کاربرد و مهم‌تر از آن، قوانین ریاضی قابل ‌درک است. به منظور توسعه و ارزیابی مدل از نتایج آزمون‌های تجربی آزمایشگاهی پی‌های سطحی روی خاک‌های دانه‌ای با متغیرهای زاویۀ اصطکاک داخلی، وزن مخصوص خاک و هندسۀ پی شامل عمق، عرض و طول پی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل پیشنهادی با نتایج حاصل از فرمول‌های محاسباتی Meryehof، Hansen و Vesic مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که مدل درختی M5P نسبت به روش‌های نظری مذکور عملکرد بهتری دارد.fa_IR
dc.format.extent386
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/civil.v27i2.33915
dc.subjectروش‌های محاسبات نرمfa_IR
dc.subjectمدل درختی M5Pfa_IR
dc.subjectپی‌های سطحیfa_IR
dc.subjectظرفیت باربری نهاییfa_IR
dc.titleپیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های سطحی واقع بر خاک‌های دانه‌ای با استفاده از مدل درختی M5Pfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentقزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentآزاد تهران شرقfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue2
dc.citation.spage99
dc.citation.epage110


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد