| dc.contributor.author | بلوچی, بهنام | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیکو, محمد رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفاعی بجستان, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقانی, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-19T18:37:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-09T18:37:21Z | |
| dc.date.available | 1400-03-19T18:37:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-09T18:37:21Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-01-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-11-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بلوچی, بهنام, نیکو, محمد رضا, شفاعی بجستان, محمود, دهقانی, مریم. (1396). کاربرد مدلهای SVR و GRNN در تخمین حداکثر عمق فرسایش در شرایط بستر متحرک در تلاقی رودخانهها. مهندسی عمران فردوسی, 29(1), 79-92. doi: 10.22067/civil.v29i1.43654 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v29i1.43654 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_30333.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815765 | |
| dc.description.abstract | تلاقی رودخانهها یکی از پیچیدهترین مکانها در سیستم رودخانهها میباشد که درنتیجۀ آن، پیشبینی حداکثر عمق آبشستگی (Ds) بااستفاده از مدلهای هوشمند که قادر به لحاظ این پیچیدگیها میباشند امری مهم و ضروری میباشد. بنابراین در تحقیق حاضر، عملکرد دو مدل هوش مصنوعی به نامهای SVR(با لحاظ روشهای اعتبارسنجی مختلف، شامل train-test، K-Fold و leave-one-out) و GRNN مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان دادند که اگرچه تمام مدلها در پیشبینی Ds دقت تقریباً خوبی دارند؛ اما مدل SVR با روش اعتبارسنجی train-test دقت بالاتری را نشان میدهد (بهترتیب با R2، MAE، MARE، RMSE و NSE برابر با 66/95، 0124/0 ، 26/4، 0168/0 و 993/0)، و بعد از آن بهترتیب مدلهای SVR leave-one-out، SVR K-Fold (در K=9) و مدل GRNN را میتوان به عنوان دقیقترین مدلها در این تحقیق پیشنهاد نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 587 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v29i1.43654 | |
| dc.subject | تلاقی رودخانهها | fa_IR |
| dc.subject | شرایط بستر متحرک | fa_IR |
| dc.subject | مدلSVR | fa_IR |
| dc.subject | روشهای اعتبارسنجی | fa_IR |
| dc.subject | مدل GRNN | fa_IR |
| dc.title | کاربرد مدلهای SVR و GRNN در تخمین حداکثر عمق فرسایش در شرایط بستر متحرک در تلاقی رودخانهها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 92 | |