نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمکارچیان, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorقلی پور, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-19T18:31:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-09T18:31:19Z
dc.date.available1400-03-19T18:31:18Zfa_IR
dc.date.available2021-06-09T18:31:19Z
dc.date.issued2020-11-21en_US
dc.date.issued1399-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-15en_US
dc.date.submitted1398-06-24fa_IR
dc.identifier.citationمکارچیان, مسعود, قلی پور, سجاد. (1399). مطالعه‌ی آزمایشگاهی و عددی رفتار باربری و نشست پی‌های دایره‌ای لبه‌دار نسبت به انواع پی‌ها. مهندسی عمران فردوسی, 33(3), 85-104. doi: 10.22067/jfcei.2021.61489.0fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2021.61489.0
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_39575.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815703
dc.description.abstractپی‌های لبه‌دار در حال گسترش به‌عنوان نوع جدیدی از پی‌ها، جایگزین انواع پی‌های متداول در سازه‌های ساحلی و فراساحلی هستند. مطالعه‌ی عملکرد پی‌های لبه‌دار، با تمرکز بر ارزیابی تأثیر هندسه‌ی پی و مشخصات خاک ضروری است. در این پژوهش، ظرفیت باربری و نشست پی‌های دایره‌ای لبه‌دار واقع بر ماسه، تحت بارگذاری قائم فشاری توسط مدل‌سازی فیزیکی و تحلیل عددی با بررسی تأثیر پارامترهای مختلف شامل عمق لبه، قطر پی، چگالی ماسه و زبری سطوح پی مطالعه شد. عملکرد پی‌های لبه‌دار با سایر انواع پی‌های متداول سطحی، نیمه‌عمیق و سطحی مدفون مقایسه شد. تحلیل نتایج مدل‌سازی‌ها نشان داد که رفتار مدل‌های پی لبه‌دار نسبت به پی‌های سطحی، به‌لحاظ افزایش مقادیر ظرفیت باربری و ضریب واکنش بستر و هم‌چنین کاهش میزان نشست، بهبود قابل‌توجهی داشته‌است. مقادیر بهبود عملکرد پی‌های لبه‌دار با افزایش میزان عمق لبه و زبری سطوح مدل‌ها و هم‌چنین کاهش چگالی نسبی ماسه، افزایش یافت. مقایسه‌ی نتایج ظرفیت باربری پی‌های لبه‌دار با مقادیر متناظر پی‌های نیمه‌عمیق نشان داد که رفتار باربری پی‌های لبه‌دار نزدیک به مقادیر متناظر پی‌های نیمه‌عمیق با عمق و قطر یکسان است. مقایسه‌ی عملکرد پی‌های لبه‌دار نسبت به پی‌های سطحی مدفون، بیانگر کاهش بیشتر میزان نشست پی‌های سطحی به‌علت وجود لبه‌ در زیر پی به‌جای مدفون کردن پی و هم‌چنین بهبود بیشتر ظرفیت باربری با افزایش میزان زبری سطوح لبه است.fa_IR
dc.format.extent1849
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2021.61489.0
dc.subjectپی‌ لبه‌دارfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی فیزیکیfa_IR
dc.subjectظرفیت باربریfa_IR
dc.subjectپی‌ نیمه‌عمیقfa_IR
dc.titleمطالعه‌ی آزمایشگاهی و عددی رفتار باربری و نشست پی‌های دایره‌ای لبه‌دار نسبت به انواع پی‌هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه عمران، دانشکده‌ی مهندسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه عمران، دانشکده‌ی مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.fa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue3
dc.citation.spage85
dc.citation.epage104


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد