نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلطیفی شاهاندشتی, سیده ربابهfa_IR
dc.contributor.authorکاشانی نیا, زهراfa_IR
dc.contributor.authorخاچیان, آلیسfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-13T08:13:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-03T08:13:43Z
dc.date.available1400-03-13T08:13:41Zfa_IR
dc.date.available2021-06-03T08:13:43Z
dc.date.issued2021-04-01en_US
dc.date.issued1400-01-12fa_IR
dc.identifier.citationلطیفی شاهاندشتی, سیده ربابه, کاشانی نیا, زهرا, خاچیان, آلیس, حقانی, حمید. (1400). ارزشیابی اثر آموزش خود مراقبتی به روش بازخورد محور بر شدت درد و کیفیت خواب افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید. نشریه پرستاری ایران, 34(129), 15-26.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3363-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/812369
dc.description.abstractزمینه و هدف: آرتریت روماتوئید بیماری‌ مزمن، التهابی و خود ایمنی پیش‌رونده با علائم بالینی متغیراست، که می‌تواند علت اصلی ناتوانی، کوتاهی عمر و مرگ باشد. شایع‌ترین علامت آرتریت روماتوئید درد است. درد از عوامل تأثیر گذار بر الگوی خواب و استراحت است، و حدود 80 درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از اختلالات خواب شاکی هستند. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ارزشیابی اثر، تک گروهی با انجام پیش آزمون و پس آزمون است، که طی آن اثر آموزش خود مراقبتی به روش بازخورد محور بر شدت درد و کیفیت خواب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در درمانگاه روماتولوژی بیمارستان امام‌رضا (ع) شهرستان آمل بررسی شد. در این پژوهش نمونه‌ها به روش مستمر انتخاب شدند. آموزش به روش بازخورد محور داده شد. در مرحله قبل و یک ماه پس از آموزش، پرسشنامه‌های مقیاس دیداری درد و شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ تکمیل شدند. سپس داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون تی زوجی و ویلکاکسون با بکارگیری نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند. یافته‌ها: این مطالعه شامل 56 نمونه‌ با میانگین سنی 04/45 و جنسیت 3/89 درصد زن بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد. بطور خلاصه؛ میانگین نمره شدت درد و کیفیت خواب بعد از مداخله در نمونه‌ها بطور معنی‌داری کمتر از قبل از مداخله بود (001/0p<). نتیجه‌گیری کلی: این مطالعه نشان داد که آموزش به روش بازخورد محور می‌تواند باعث کاهش شدت درد و بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گردد. لذا پیشنهاد می‌شود، از رویکرد آموزشی بازخورد محور در کنار سایر روش‌های آموزشی جهت کاهش شدت درد، بهبود کیفیت خواب و افزایش رضایتمندی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent815
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectکیفیت خوابfa_IR
dc.subjectشدت دردfa_IR
dc.subjectآموزش خود مراقبتیfa_IR
dc.subjectروش بازخورد محورfa_IR
dc.subjectآرتریت روماتوئیدfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارزشیابی اثر آموزش خود مراقبتی به روش بازخورد محور بر شدت درد و کیفیت خواب افراد مبتلا به آرتریت روماتوئیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پرستاری داخلی– جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651602 Email: kashaninia.za@iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue129
dc.citation.spage15
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد