نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزامحمدعلایینی, املیاfa_IR
dc.contributor.authorعباسپورآذر, زهراfa_IR
dc.contributor.authorآگاه هریس, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorباصری, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-13T06:20:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-03T06:20:37Z
dc.date.available1400-03-13T06:20:36Zfa_IR
dc.date.available2021-06-03T06:20:37Z
dc.date.issued2021-04-01en_US
dc.date.issued1400-01-12fa_IR
dc.identifier.citationمیرزامحمدعلایینی, املیا, عباسپورآذر, زهرا, آگاه هریس, مژگان, باصری, احمد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم‌دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن. مجله علوم پزشکی رازی, 28(2), 56-67.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6573-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/811218
dc.description.abstractزمینه و هدف: معمولاً کمردرد، با مشکلات روان­شناختی، اجتماعی و زیستی-جسمانی همراه است. با مزمن شدن درد، نقش عوامل روان­شناختی و اجتماعی نیز نسبت به عوامل زیستی پررنگ­تر می­شود. به دنبال شکست درمان­های پزشکی در خصوص درد، متخصصین به جنبه­های غیرحسی درد از جمله عوامل روان­شناختی روی آوردند. بنابراین، استفاده از درمان­های روان­شناختی جزء خطوط جدید درمانی قرار ­گرفتند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم­دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن انجام گرفت. روش کار: از نوع طرح­های نیمه‌آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. از بین 60 نفر از بیماران مراجع­کننده به کلینیک درد، که مایل به شرکت در پژوهش بودند؛ تعداد 33 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس، انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل (11n=) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، 12 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش نظم­دهی عاطفه و گروه آزمایشی دوم نیز در 12 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش اتوژنیک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد.  ابزار پژوهش، پرسش نامه درد مک­گیل (The McGill Pain Questionnaire-MPQ) بود. در انتها داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک­متغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش نظم­دهی عاطفه و آموزش اتوژنیک به کاهش شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن منجر شده است (05/0>p). نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخشی آموزش­های انجام­شده می­توان گفت، آموزش این مهارت­ها به بیماران مبتلا به کمردرد مزمن می­تواند در کاهش مشکلات جسمانی و روانشناختی آن ها مؤثر باشد و استفاده از آن ها باعث تعدیل هیجان­های منفی از قبیل استرس شده و سطوح ادراک درد را کاهش می­دهد.fa_IR
dc.format.extent759
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش اتوژنیکfa_IR
dc.subjectآموزش نظم دهی عاطفهfa_IR
dc.subjectشدت دردfa_IR
dc.subjectکمر درد مزمنfa_IR
dc.subjectآسیب‌شناسیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم‌دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد گرمسار، گرمسار، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue2
dc.citation.spage56
dc.citation.epage67


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد