| dc.contributor.author | میرزامحمدعلایینی, املیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسپورآذر, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | آگاه هریس, مژگان | fa_IR |
| dc.contributor.author | باصری, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-13T06:20:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-03T06:20:37Z | |
| dc.date.available | 1400-03-13T06:20:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-03T06:20:37Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرزامحمدعلایینی, املیا, عباسپورآذر, زهرا, آگاه هریس, مژگان, باصری, احمد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظمدهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن. مجله علوم پزشکی رازی, 28(2), 56-67. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6573-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/811218 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: معمولاً کمردرد، با مشکلات روانشناختی، اجتماعی و زیستی-جسمانی همراه است. با مزمن شدن درد، نقش عوامل روانشناختی و اجتماعی نیز نسبت به عوامل زیستی پررنگتر میشود. به دنبال شکست درمانهای پزشکی در خصوص درد، متخصصین به جنبههای غیرحسی درد از جمله عوامل روانشناختی روی آوردند. بنابراین، استفاده از درمانهای روانشناختی جزء خطوط جدید درمانی قرار گرفتند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظمدهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن انجام گرفت.
روش کار: از نوع طرحهای نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. از بین 60 نفر از بیماران مراجعکننده به کلینیک درد، که مایل به شرکت در پژوهش بودند؛ تعداد 33 نفر به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل (11n=) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش نظمدهی عاطفه و گروه آزمایشی دوم نیز در 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش اتوژنیک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد.
ابزار پژوهش، پرسش نامه درد مکگیل (The McGill Pain Questionnaire-MPQ) بود. در انتها دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تکمتغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش نظمدهی عاطفه و آموزش اتوژنیک به کاهش شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن منجر شده است (05/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزشهای انجامشده میتوان گفت، آموزش این مهارتها به بیماران مبتلا به کمردرد مزمن میتواند در کاهش مشکلات جسمانی و روانشناختی آن ها مؤثر باشد و استفاده از آن ها باعث تعدیل هیجانهای منفی از قبیل استرس شده و سطوح ادراک درد را کاهش میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 759 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش اتوژنیک | fa_IR |
| dc.subject | آموزش نظم دهی عاطفه | fa_IR |
| dc.subject | شدت درد | fa_IR |
| dc.subject | کمر درد مزمن | fa_IR |
| dc.subject | آسیبشناسی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظمدهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | واحد گرمسار، گرمسار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 56 | |
| dc.citation.epage | 67 | |