نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاضلی ثانی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorمتین همایی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorبنائی فر, عبدالعلیfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-13T06:08:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-03T06:08:01Z
dc.date.available1400-03-13T06:08:00Zfa_IR
dc.date.available2021-06-03T06:08:01Z
dc.date.issued2021-10-01en_US
dc.date.issued1400-07-09fa_IR
dc.identifier.citationفاضلی ثانی, احمد, متین همایی, حسن, بنائی فر, عبدالعلی. (1400). تأثیر 4 هفته تمرین هوازی بر عملکرد یادگیری و حافظه فضایی و پویایی میتوکندریایی در بافت هیپوکمپ رت‌های پیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 20(3), 340-351.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-1913-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/811074
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلالات میتوکندریایی از عوامل اصلی خطرزا در ایجاد بیماری­های عصبی مرتبط با پیری بشمار می­روند. از سوی دیگر، ورزش هوازی اثرات مفیدی بر سلامت مغز و عملکرد شناختی دارد و پویایی میتوکندریایی را بهبود می­بخشد. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر 4 هفته تمرین هوازی بر عملکرد یادگیری و حافظه فضایی و پویایی میتوکندریایی در بافت هیپوکمپ رت­های پیر بود. روش‌ کار‌: بدین منظور، تعداد 14 سر رت نر بالغ نژاد ویستار 20 ماهه به روش تصادفی ساده به 2 گروه ورزش هوازی (تعداد = 7 سر) و گروه کنترل (تعداد = 7 سر) تقسیم شدند. گروه ورزش 4 هفته تمرین دویدن روی نوارگردان (5 روز در هفته با سرعت 10 الی 15 متر بر دقیقه) را اجرا نمودند. چهل و هشت ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی حیوانات تحت آزمون رفتاری قرار گرفتند. بیست و چهار ساعت بعد از آزمون رفتاری تمامی رت­ها کشته شدند و بافت هیپوکمپ استخراج شد. بیان mRNA ژن­های OPA1، Mfn2 وDrp1  با استفاده از روش RealTime-PCR مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج: تمرین هوازی در حیوانات پیر عملکرد یادگیری و حافظه فضایی را بهبود بخشید و میزان بیان ژن OPA1 هیپوکمپ را افزایش و میزان بیان ژنDrp1  را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد (0/01 ≥ p). نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد که تمرین هوازی می­تواند عملکرد میتوکندری­های مغز را از طریق تعدیل فرایندهای همجوشی و شکافت بهبود بخشیده و به عنوان یک روش غیردارویی موثر برای مقابله با اختلالات یادگیری و حافظه در پیری در نظر گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent796
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپیریfa_IR
dc.subjectیادگیری و حافظه فضاییfa_IR
dc.subjectتمرین هوازیfa_IR
dc.subjectOPA1fa_IR
dc.subjectMfn2fa_IR
dc.subjectDrp1fa_IR
dc.subjectتربیت بدنی- فیزیولوژی ورزشfa_IR
dc.titleتأثیر 4 هفته تمرین هوازی بر عملکرد یادگیری و حافظه فضایی و پویایی میتوکندریایی در بافت هیپوکمپ رت‌های پیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue3
dc.citation.spage340
dc.citation.epage351


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد