| dc.contributor.author | سلیمانی بابرصاد, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفائی, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-13T03:49:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-03T03:49:24Z | |
| dc.date.available | 1400-03-13T03:49:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-03T03:49:24Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-09-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-06-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلیمانی بابرصاد, محسن, صفائی, عباس. (1400). بررسی آزمایشگاهی آبشستگی اطراف پایه پل با دماغه مایل. مهندسی منابع آب, 14(48), 53-72. doi: 10.30495/wej.2021.4589 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6377 | |
| dc.identifier.issn | 2423-719 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30495/wej.2021.4589 | |
| dc.identifier.uri | http://wej.miau.ac.ir/article_4589.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/809508 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: اصلیترین عامل تخریب پایه پلها، آبشستگی موضعی اطراف آنها میباشد. جهت کنترل این پدیده، مطالعات بسیاری انجام شده، و راهکارهایی جهت حفاظت از پایه پلها ارائه گردیده است. راهکارهای حفاظت از پایههای پل به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میگردند، یکی از روشهایی که بصورت غیرمستقیم با کمک اصلاح خطوط جریان اطراف پایه پل، میتواند عمق آبشستگی را کاهش دهد تغییر زاویه دماغه پل میباشد.
مواد و روشها: در این تحقیق بصورت آزمایشگاهی به بررسی تاثیر تغییر زاویه دماغه پایه پل با راستای جریان پرداخته شد. از این رو زاویه راستای برخورد جریان با دماغه پایه (α) 90 ، 85، 80، 75 و 70 درجه در شرایط آب زلال مورد بررسی قرار گرفت. در تمامی آزمایشها عمق آب 10 سانتیمتر، قطر متوسط ذرات D50=0.95 mm و جهت بررسی اثر هیدرولیک جریان، سرعتهای نسبی متفاوت در نظر گرفته شد.
یافتهها: در بهترین حالت، پایه پل با زاویه برخورد 70 درجه توانست، در سرعتهای کمتر از 60 درصد سرعت آستانه حرکت ذرات، 95 درصد و در سرعتهای تا 95 درصد سرعت آستانه حرکت ذرات، به طور متوسط 36 درصد عمق آبشستگی را نسبت به پایه شاهد کاهش دهد.
بحث و نتیجهگیری: با کاهش زاویه برخورد جریان با پایه به دلیل انحراف بخشی از خطوط جریان و عدم چرخش آنها به سمت بستر، باعث میگردد پتانسیل منطقه پرفشاری که در حالت پایه شاهد ایجاد گردیده، نسبت به حالتی که زاویه دماغه کاهش مییابد تقلیل یابد، و باعث کمتر شدن توان جریان پایین رونده و به سبب آن ضعیف شدن توان جریانهای نعل اسبی، که عامل اصلی توسعه حفره آبشستگی هستند، گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1876 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی منابع آب | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30495/wej.2021.4589 | |
| dc.subject | آبشستگی | fa_IR |
| dc.subject | پایه پل | fa_IR |
| dc.subject | زاویه دماغه | fa_IR |
| dc.subject | آستانه حرکت | fa_IR |
| dc.title | بررسی آزمایشگاهی آبشستگی اطراف پایه پل با دماغه مایل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی آب، مرکز تحقیقات علوم آب و محیط زیست، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو مرکز تحقیقات علوم آب و محیط زیست، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 48 | |
| dc.citation.spage | 53 | |
| dc.citation.epage | 72 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000000266760323 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-1240-5051 | |