نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی بابرصاد, محسنfa_IR
dc.contributor.authorصفائی, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1400-03-13T03:49:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-06-03T03:49:24Z
dc.date.available1400-03-13T03:49:23Zfa_IR
dc.date.available2021-06-03T03:49:24Z
dc.date.issued2021-04-21en_US
dc.date.issued1400-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-10en_US
dc.date.submitted1398-06-19fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی بابرصاد, محسن, صفائی, عباس. (1400). بررسی آزمایشگاهی آبشستگی اطراف پایه پل با دماغه مایل. مهندسی منابع آب, 14(48), 53-72. doi: 10.30495/wej.2021.4589fa_IR
dc.identifier.issn2008-6377
dc.identifier.issn2423-719
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30495/wej.2021.4589
dc.identifier.urihttp://wej.miau.ac.ir/article_4589.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/809508
dc.description.abstractمقدمه و هدف: اصلی‌ترین عامل تخریب پایه پل‌ها، آبشستگی موضعی اطراف آنها می‌باشد. جهت کنترل این پدیده،‌ مطالعات بسیاری انجام شده، و راهکارهایی جهت حفاظت از پایه پل‌ها ارائه گردیده است. راهکارهای حفاظت از پایه‎های پل به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌گردند، یکی از روش‌هایی که بصورت غیرمستقیم با کمک اصلاح خطوط جریان اطراف پایه پل، می‌تواند عمق آبشستگی را کاهش دهد تغییر زاویه دماغه پل می‌باشد. مواد و روش­ها: در این تحقیق بصورت آزمایشگاهی به بررسی تاثیر تغییر زاویه دماغه پایه پل با راستای جریان پرداخته شد. از این رو زاویه راستای برخورد جریان با دماغه پایه (α) 90 ، 85، 80، 75 و 70 درجه در شرایط آب زلال مورد بررسی قرار گرفت. در تمامی آزمایش‌ها عمق آب 10 سانتیمتر، قطر متوسط ذرات D50=0.95 mm و جهت بررسی اثر هیدرولیک جریان، سرعت‌های نسبی متفاوت در نظر گرفته شد. یافته­ها: در بهترین حالت، پایه پل با زاویه برخورد 70 درجه توانست، در سرعت‎های کمتر از 60 درصد سرعت آستانه حرکت ذرات، 95 درصد و در سرعت‌های تا 95 درصد سرعت آستانه حرکت ذرات، به طور متوسط 36 درصد عمق آبشستگی را نسبت به پایه شاهد کاهش دهد. بحث و نتیجه­گیری: با کاهش زاویه برخورد جریان با پایه به دلیل انحراف بخشی از خطوط جریان و عدم چرخش آنها به سمت بستر، باعث می‌گردد پتانسیل منطقه پرفشاری که در حالت پایه شاهد ایجاد گردیده، نسبت به حالتی که زاویه دماغه کاهش می‌یابد تقلیل یابد، و باعث کمتر شدن توان جریان پایین رونده و به سبب آن ضعیف شدن توان جریان‌های نعل اسبی، که عامل اصلی توسعه حفره آبشستگی هستند، ‌گردد.fa_IR
dc.format.extent1876
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی منابع آبfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30495/wej.2021.4589
dc.subjectآبشستگیfa_IR
dc.subjectپایه پلfa_IR
dc.subjectزاویه دماغهfa_IR
dc.subjectآستانه حرکتfa_IR
dc.titleبررسی آزمایشگاهی آبشستگی اطراف پایه پل با دماغه مایلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی آب، مرکز تحقیقات علوم آب و محیط زیست، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentعضو مرکز تحقیقات علوم آب و محیط زیست، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.fa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue48
dc.citation.spage53
dc.citation.epage72
nlai.contributor.orcid0000000266760323
nlai.contributor.orcid0000-0002-1240-5051


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد