• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی تغییر رفتار انتخاب شیوه کاربران تحت تأثیر سیاست احداث خطوط پر سرنشین ( مطالعه موردی‌: بزرگراه چمران- تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    محمدحسنی, امیدمیربهاء, بابکرصافی, امیر عباسلایق, مازیار
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    احداث خطوط پر سرنشین یکی از راه‌کارهای مدیریت ترافیک شهری است که تمایل به احداث این خطوط در چند سال اخیر موردتوجه بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه قرارگرفته است. در این پژوهش هدف اصلی، تعیین عوامل تأثیرگذار در انتخاب شیوه سفر افراد در حضور این تسهیلات است. در همین راستا داده ها به علت عدم وجود این تسهیلات در ایران، با استفاده از روش رجحان بیان‌شده و براساس مفهوم ارزش زمان صرفه‌جویی شده‌ی افراد در اثر استفاده از این خطوط محاسبه شد.  برای برداشت نمونه ها  1000 مشاهده انجام شد و از مدل لوجیت دوتایی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. متغیرهایی که برای اولین بار در این مطالعه از آن‌ها استفاده شد، متغیرهایی مربوط به ورودی و خروجی به بزرگراه و همچنین برای عوارض، با محاسبه ارزش زمان سفر مبداء- مقصدهای گوناگون در طول مسیر مورد مطالعه، عوارض در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش قیمت ( ناشی از افزایش زمان صرفه‌جویی افراد) تمایل افراد به استفاده از خط پر سرنشین نیز کاهش می‌یابد. در همین راستا در قیمت رایگان، نزدیک به 26 درصد رانندگان حاضر به استفاده از خطوط پر سرنشین هستند در صورتی که در قیمت های زیاد، درصد انتخاب خطوط پرسرنشین با عوارض تقریبا به سمت صفر میل می کند. در قیمت 180000 ریال درصد انتخاب به زیر 5 % می رسد همچنین براساس مکان ورود/ خروج به/از بزرگراه چمران تمایل افراد به استفاده از خط پرسرنشین تغییر می کند. علاوه برآن، زمانیکه محل سکونت افراد در کمترین فاصله از محدوده مورد مطالعه قرارداشته باشد 31% تمایل برای استفاده از خطوط پرسرنشین وجود دارد و با افزایش فاصله تا 25 کیلومتر تمایل افراد تقریبا به صفر درصد می رسد. همچنین قابل ذکر است که خانم ها تمایل بیشتری به استفاده از خطوط پرسرنشین دارند.
    کلید واژگان
    خطوط پر سرنشین با عوارض
    رجحان بیان‌شده
    مدل لوجیت دوتایی
    انتخاب شیوه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-05-01
    1400-02-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه بین المللی امام خمینی
    دانشگاه بین المللی امام خمینی
    دانشگاه بین المللی امام خمینی
    دانشگاه بین المللی امام خمینی

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43484-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/808845

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب