نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسگری, علیfa_IR
dc.contributor.authorگلشنی, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T21:16:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T21:16:11Z
dc.date.available1400-02-17T21:16:08Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T21:16:11Z
dc.date.issued2021-04-21en_US
dc.date.issued1400-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-19en_US
dc.date.submitted1398-03-29fa_IR
dc.identifier.citationعسگری, علی, گلشنی, علی اکبر. (1400). برآورد اثر اندرکنش بین ترک های هیدرولیکی. مهندسی عمران امیرکبیر, 53(2), 20-20. doi: 10.22060/ceej.2020.16566.6277fa_IR
dc.identifier.issn2588-2988
dc.identifier.issn2588-297X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/ceej.2020.16566.6277
dc.identifier.urihttps://ceej.aut.ac.ir/article_4063.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/803160
dc.description.abstractبه منظور افزایش بهره‌وری استخراج هیدروکربن‌ها و گسترش ترک‌ها تا محل مخزن آن‌ها، ترک‌ها معمولا عمود بر تنش حداقل و به صورت دسته‌‌ای رشد داده می‌شوند. از دهه اخیر، هر ساله در قاره آمریکا بیش از ده هزار چاه افقی برای ایجاد و رشد ترک عمودی بر تنش کمینه در حال حفاری است و در هر چاه افقی بالغ بر صد ترک هیدرولیکی ایجاد می‌گردد. به منظور کاهش هزینه اجرایی، معمولا 3-8 ترک را به طور هم زمان در یک محدوده 10-30 متری ایجاد می‌کنند و آن ها را در مخزن گسترش می‌دهند. رشد هم‌زمان ترک‌ها با توجه به شکل، تعداد، موقعیت، فاصله و طول آن‌ها بر چگونگی رشد یکدیگر موثر است. به‌عبارت دیگر وقتی ترکی در سطوح خود تحت فشار ناشی از تزریق سیال قرار می‌گیرد، باعث رشد آن می‌شود اما ممکن است این فشار بر روی رشد ترک‌های مجاور اثر منفی داشته باشد، که به این اثر سایه یا اندرکنش گفته می‌شود. مسلما برآورد صحیح از اثر تنش سایه بین ترک‌ها منجر به طراحی بهینه‌تری می‌شود در این نوشتار به کمک روش کشش کاذب ارتقا یافته به بررسی اثر اندرکنش بین ترک‌های هیدرولیکی با توجه به فواصل ترک‌ها بر روی یکدیگر پرداخته می‌شود. نتایج نشان می‌دهدکه در ترک‌های میانی تحت تاثیر تنش سایه بیشتری نسبت به ترک‌های کناری قرار دارند و از طرفی افزایش فواصل بین ترک‌ها باعث کاهش اثر سایه می‌شود. نتایج این پژوهش در تعیین تعداد و فواصل ترک‌ها، در طراحی شکست هیدرولیکی بسیار کاربردی است.fa_IR
dc.format.extent2171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران امیرکبیرfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/ceej.2020.16566.6277
dc.subjectشکست هیدرولیکی چندتاییfa_IR
dc.subjectاندرکنش ترک‌هاfa_IR
dc.subjectرشد همزمانfa_IR
dc.subjectروش کشش کاذبfa_IR
dc.subjectروش تحلیلیfa_IR
dc.subjectمکانیک خاک و پیfa_IR
dc.titleبرآورد اثر اندرکنش بین ترک های هیدرولیکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.department- استادیار گروه مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue2
dc.citation.spage20
dc.citation.epage20
nlai.contributor.orcid0000-0002-2359-8696


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد