نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفخاری, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorمیربزرگی, سید علیfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T18:29:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T18:29:24Z
dc.date.available1400-02-17T18:29:21Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T18:29:24Z
dc.date.issued2021-07-23en_US
dc.date.issued1400-05-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-09en_US
dc.date.submitted1399-01-21fa_IR
dc.identifier.citationفخاری, محمد مهدی, میربزرگی, سید علی. (1400). تحلیل عددی مرز تمایز زبری سطح و موانع دیواری در جریان آرام فشار- محرک درون ریزمجراهای ناصاف. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(5), 9-9. doi: 10.22060/mej.2020.18235.6775fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18235.6775
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4155.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801267
dc.description.abstractدر مقاله حاضر، یک جریان آرام فشار- محرک درون ریزمجرایی متشکل از دو صفحه موازی تخت با دیواره‌های ناصاف شبیه‌سازی شده است. ناصافی‌های دیواره‌ها دارای پروفیل سینوسی به ارتفاع نسبی 15/00≤h/H≤ می‌باشد. هدف اصلی مقاله، تعیین مرز تمایز زبری سطح و موانع دیواری است. معادلات حاکم جریان با استفاده از روش عددی حجم محدود در یک شبکه غیریکنواخت با تعامد حداکثر خطوط شبکه در مجاورت مرزهای ناصاف و در دستگاه مختصات عمومی دو بعدی حل شده‌اند. در اولین گام، ناصافی‌های سطح یک دیواره، به دو دسته "زبری سطح" و "موانع دیواری" تقسیم‌بندی شده است. سپس مرز تمایز زبری سطح از موانع دیواری با به‌کارگیری دو معیار کیفی و کمی تعیین شده است. بر اساس معیار کیفی، هنگامی که ناصافی‌های سطح از نوع زبری سطح است، توزیع فشار در خط مرکزی همانند ریزمجرای کاملاً صاف، خطی است. اما هنگامی که ناصافی‌های سطح از نوع موانع دیواری است، توزیع فشار در خط مرکزی نوسانی است. در معیار کمی، متوسط نیروهای قائم و برشی در مجاورت سطح ناصاف محاسبه و برای مقادیر مختلف ناصافی نسبی با هم مقایسه می‌شوند. بر اساس نتایج، در جریان آرام درون ریزمجراهای تخت ناصاف، اولاً مزر تمایز زبری سطح و موانع دیواری برابر مقدار 042/0 می‌باشد که مستقل از ∆p است. دوماً زبری سطح بر دینامیک جریان مؤثر است و موجب افزایش ضریب اصطکاک و کاهش دبی جریان می‌شود.fa_IR
dc.format.extent3550
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18235.6775
dc.subjectجریان آرام فشار- محرکfa_IR
dc.subjectریزمجرا بین دو صفحه موازیfa_IR
dc.subjectناصافی سطح دیوارهfa_IR
dc.subjectزبری سطحfa_IR
dc.subjectموانع دیواریfa_IR
dc.subjectتحلیل جریان سیال در مقیاس میکرو و نانوfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.titleتحلیل عددی مرز تمایز زبری سطح و موانع دیواری در جریان آرام فشار- محرک درون ریزمجراهای ناصافfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue5
dc.citation.spage9
dc.citation.epage9


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد