نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنورالهی گلوجه, یاورfa_IR
dc.contributor.authorابطحی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T18:26:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T18:26:59Z
dc.date.available1400-02-17T18:26:56Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T18:26:59Z
dc.date.issued2021-06-22en_US
dc.date.issued1400-04-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-24en_US
dc.date.submitted1398-12-05fa_IR
dc.identifier.citationنورالهی گلوجه, یاور, ابطحی, مهدی. (1400). تحلیل عددی دینامیک غیرخطی آشوبناک خودرو به همراه طراحی کنترل‌کننده آشوب به روش فازی-لغزشی ترمینال سریع. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(4), 8-8. doi: 10.22060/mej.2020.17994.6703fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17994.6703
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3971.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801246
dc.description.abstractدر این مقاله به کنترل ارتعاشات آشوبناک خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌های متناوب سطح جاده با استفاده از روش کنترل فازی-لغزشی ترمینال سریع پرداخته شده است. برای این منظور مدل نصف خودرو شامل رفتار غیرخطی فنر و دمپرهای سیستم تعلیق و تایرها درنظر گرفته شده است. در ابتدا معادلات دینامیکی حاکم بر مسئله با استفاده از قوانین نیوتن-اویلر استخراج شده و با روش عددی رانگ-کوتای مرتبه چهارم حل می‌شوند. به منظور تحلیل دینامیکی آشوب، پس از شبیه‌سازی سیستم مدار باز، رفتار دینامیک غیرخطی سیستم توسط روش‌هایی همچون نمودارهای دوشاخگی، تابع چگالی طیف توان، مسیرهای حرکت صفحه فازی، مقاطع پوانکاره و بیشینه نمای لیاپانوف مورد بررسی قرار می‌گیرد. با مشخص شدن محدوده‌های آشوبناک رفتار دینامیکی سیستم و شناسایی مقادیر بحرانی پارامترهای کنترلی مشاهده می‌شود که در حالت کنترل نشده این سیستم دارای رفتار آشوبناک است. سپس به منظور حذف ارتعاشات آشوبناک سیستم، سیگنال‌های کنترلی با استفاده از الگوریتم نوین کنترل مود لغزشی ترمینال سریع تولید می‌شوند که گین‌های کنترلی آن با منطق فازی محاسبه می‌گردند. نتایج به‌دست آمده از شبیه‌سازی سیستم کنترلی فازی-لغزشی ترمینال سریع حاکی ازپایدارسازی و حذف رفتار آشوبناک در ارتعاشات پدیدار شده در خودرو است و همچنین رفتار دینامیکی نامنظم سیستم را در محدوده‌های آشوبناک در زمان مناسبی بهبود می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent2730
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17994.6703
dc.subjectارتعاشات آشوبناکfa_IR
dc.subjectنمودار دوشاخگیfa_IR
dc.subjectماکزیمم نمای لیاپانفfa_IR
dc.subjectمود لغزشی ترمینال سریعfa_IR
dc.subjectمنطق فازیfa_IR
dc.subjectدینامیک غیر خطی و آشوبfa_IR
dc.subjectمکاترونیکfa_IR
dc.titleتحلیل عددی دینامیک غیرخطی آشوبناک خودرو به همراه طراحی کنترل‌کننده آشوب به روش فازی-لغزشی ترمینال سریعfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue4
dc.citation.spage8
dc.citation.epage8


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد