| dc.contributor.author | نورالهی گلوجه, یاور | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابطحی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T18:26:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T18:26:59Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T18:26:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T18:26:59Z | |
| dc.date.issued | 2021-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-02-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نورالهی گلوجه, یاور, ابطحی, مهدی. (1400). تحلیل عددی دینامیک غیرخطی آشوبناک خودرو به همراه طراحی کنترلکننده آشوب به روش فازی-لغزشی ترمینال سریع. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(4), 8-8. doi: 10.22060/mej.2020.17994.6703 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17994.6703 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_3971.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801246 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله به کنترل ارتعاشات آشوبناک خودرو هنگام عبور از ناهمواریهای متناوب سطح جاده با استفاده از روش کنترل فازی-لغزشی ترمینال سریع پرداخته شده است. برای این منظور مدل نصف خودرو شامل رفتار غیرخطی فنر و دمپرهای سیستم تعلیق و تایرها درنظر گرفته شده است. در ابتدا معادلات دینامیکی حاکم بر مسئله با استفاده از قوانین نیوتن-اویلر استخراج شده و با روش عددی رانگ-کوتای مرتبه چهارم حل میشوند. به منظور تحلیل دینامیکی آشوب، پس از شبیهسازی سیستم مدار باز، رفتار دینامیک غیرخطی سیستم توسط روشهایی همچون نمودارهای دوشاخگی، تابع چگالی طیف توان، مسیرهای حرکت صفحه فازی، مقاطع پوانکاره و بیشینه نمای لیاپانوف مورد بررسی قرار میگیرد. با مشخص شدن محدودههای آشوبناک رفتار دینامیکی سیستم و شناسایی مقادیر بحرانی پارامترهای کنترلی مشاهده میشود که در حالت کنترل نشده این سیستم دارای رفتار آشوبناک است. سپس به منظور حذف ارتعاشات آشوبناک سیستم، سیگنالهای کنترلی با استفاده از الگوریتم نوین کنترل مود لغزشی ترمینال سریع تولید میشوند که گینهای کنترلی آن با منطق فازی محاسبه میگردند. نتایج بهدست آمده از شبیهسازی سیستم کنترلی فازی-لغزشی ترمینال سریع حاکی ازپایدارسازی و حذف رفتار آشوبناک در ارتعاشات پدیدار شده در خودرو است و همچنین رفتار دینامیکی نامنظم سیستم را در محدودههای آشوبناک در زمان مناسبی بهبود میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2730 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17994.6703 | |
| dc.subject | ارتعاشات آشوبناک | fa_IR |
| dc.subject | نمودار دوشاخگی | fa_IR |
| dc.subject | ماکزیمم نمای لیاپانف | fa_IR |
| dc.subject | مود لغزشی ترمینال سریع | fa_IR |
| dc.subject | منطق فازی | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک غیر خطی و آشوب | fa_IR |
| dc.subject | مکاترونیک | fa_IR |
| dc.title | تحلیل عددی دینامیک غیرخطی آشوبناک خودرو به همراه طراحی کنترلکننده آشوب به روش فازی-لغزشی ترمینال سریع | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 8 | |