| dc.contributor.author | داودی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفرپور, پدرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورقلی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خزایی, مصطفی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T18:26:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T18:26:51Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T18:26:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T18:26:51Z | |
| dc.date.issued | 2021-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-03-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | داودی, احسان, صفرپور, پدرام, پورقلی, مهدی, خزایی, مصطفی. (1400). مدلسازی، طراحی و تحلیل تعلیق صندلی مبتنی بر ساختار سختی منفی به منظور بهبود محیط ارتعاشی خلبان هلیکوپتر. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(4), 7-7. doi: 10.22060/mej.2020.18125.6743 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18125.6743 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4201.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801245 | |
| dc.description.abstract | ارتعاشات انتقالی به سرنشین هلیکوپتر سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی میباشد. در این مقاله به منظور بهبود محیط ارتعاشی برای خلبان، یک مکانیزم تعلیق با ساختار سختی منفی پیشنهاد شده است. ساختار سختی منفی در ترکیب با ساختارهای سختی مثبت میتواند سختی دینامیکی کل سیستم و در نتیجه انتقالپذیری ارتعاش را کاهش دهد. ویژگی اصلی تعلیق پیشنهادی کاهش ارتعاشات انتقالی به سرنشین در کنار حفظ قابلیت باربرداری آن میباشد. در اینجا پس از ارائه یک مدل یکپارچه از سیستم تعلیق صندلی – سرنشین، روند طراحی پارامترهای سیستم تعلیق به منظور کاهش ارتعاشات انتقالی به سرنشین ارائه میشود. به منظور بررسی عملکرد سیستم تعلیق در حالت واقعی و نزدیک کردن نتایج به واقعیت، شبیهسازیها بر اساس سیگنال واقعی اندازهگیری شده کف کابین هلیکوپتر Bell-412 انجام شد. سپس با استفاده از استاندارد ISO 2631 و معیارهای مرسوم، میزان ارتعاش صندلی و اجزای مختلف بدن خلبان ارزیابی گردید. نتایج نشان از عملکرد مناسب تعلیق طراحی شده است بطوریکه RMS و VDV ارتعاش عمودی در اجزای مختلف بدن سرنشین نشانگر کاهش متوسط حدود 40% دامنه ارتعاش میباشد. همچنین درجه ناراحتی از محدوده " ناراحت کننده" به "مقدار کمی ناراحتی" ارتقا یافت. نتایج همچنین نشان داد که طیف فرکانسی ارتعاش کف کابین به طیف فرکانسی روی صندلی و سر خلبان نزدیک بوده و عملاً مدولاسیون فرکانسی در طی مسیر ارتعاش از کف تا صندلی و سپس سر سرنشین اتفاق نمیافتد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2939 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18125.6743 | |
| dc.subject | میرایی ارتعاش | fa_IR |
| dc.subject | ساختار سختی منفی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم تعلیق صندلی | fa_IR |
| dc.subject | ارتعاش کل بدن | fa_IR |
| dc.subject | صندلی خلبان | fa_IR |
| dc.subject | ارتعاشات غیر خطی | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی سیستم های دینامیکی | fa_IR |
| dc.title | مدلسازی، طراحی و تحلیل تعلیق صندلی مبتنی بر ساختار سختی منفی به منظور بهبود محیط ارتعاشی خلبان هلیکوپتر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیات علمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع دانشگاهی هوافضا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 7 | |