مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری و روان نمایشگری براضطراب اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بکائیان, مهدیاصغری نکاح, محسنبلقان آبادی, مصطفیباقرزاده گلمکانی, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
اضطراب اجتماعی از جمله شایعترین اختلالات اضطرابی است. درمانهای گوناگونی برای آن مطرح شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر مداخله شناختی - رفتاری گروهی و روان نمایشگری برکاهش علائم این اختلال انجام گرفته است.
مواد و روشها
روش پژوهش، نیمه تجربی، باگروه پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل میباشد. در این مطالعه 445 دانشجوی دانشکده علوم پزشکی نیشابور شرکت نمودند. ابتدا بوسیله پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و سپس مصاحبه بالینی، 36 نفر از دانشجویانی که بیشترین اضطراب اجتماعی را داشتند انتخاب و سپس در سه گروه 12 نفره بطور تصادفی جایگزین شدند. برای یک گروه درمان شناختی - رفتاری گروهی و برای گروه دیگر تکنیکهای روان نمایشگری در 12 جلسه2 ساعته اجرا شد. برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. در انتها اضطراب اجتماعی در هر سه گروه ارزیابی و نتایج با هم مقایسه گردید.
یافته ها
اغلب دانشجویان فاقد معیارهای اختلال اضطراب اجتماعی بوده (370نفر) و 15 نفر (4/%3) علائم شدید اختلال را نشان دادند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای مداخله و کنترل اختلاف معنیداری وجود دارد (25/37=F و 001/0 > p). همچنین بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای مداخله اختلاف معنیداری وجود ندارد) 05/0(p>.
کلید واژگان
درمان شناختی - رفتاریگروه درمانی
روان نمایشگری
اضطراب اجتماعی
دانشجویان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-01-011399-10-12
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایرانگروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران
گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران
شاپا
2383-32032476-2768




