| dc.contributor.author | کیهانی, الناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهرجو, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | خیرخواه, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T11:42:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:42:17Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T11:42:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T11:42:17Z | |
| dc.date.issued | 2021-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیهانی, الناز, مهرجو, محسن, خیرخواه, مهدی. (1400). تعیین شدت و محل ترک در تیر اویلر-برنولی، با استفاده از سیگنال حوزه زمانی پاسخ ارتعاش آزاد و بهینه سازی به روش ازدحام ذرات، تحت بار ضربه. مهندسی عمران مدرس, 21(2), 189-201. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43667-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/796909 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله روشی جهت تشخیص خرابی تیر اویلر-برنولی مبتنی بر ابر المان، ارائه شده است. روش ارائه شده با استفاده از سیگنال حوزه زمانی پاسخ ارتعاش آزاد، موقعیت و عمق ترک در تیر اولر – برنولیِ مدل شده با سختی اصلاح شده بر اساس مدل فنر پیچشی را، با سرعت و دقت بالا ارائه میدهد. پاسخهای تاریخچه زمانی همان شتاب در لبه المانهای الاستیک تیر است که در این پژوهش در معرض بار ضربه، اندازهگیری شدهاند. شتابهای این سازه از روش انتگرالگیری زمانی نیومارک-بتا محاسبه میگردد. در ابتدا تابع هدف مسئله تشخیص خرابی، جهت بهینهسازی به روش الگوریتم ازدحام ذرات، تعریف شده و با حل مسئله بهینهسازی در محیط متلب، شدت و محل ترکهای عرضی محاسبه میشود. به منظور ارزیابی دقت روش ارائه شده، 3 نمونه تیر در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که پس از حداکثر 50 بار اجرای الگوریتم، خطای محاسباتی کمتر از 10 درصد در دادههای محل و عمق ترک وجود خواهد داشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1923 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | : تشخیص خرابی | fa_IR |
| dc.subject | پاسخهای ارتعاش آزاد | fa_IR |
| dc.subject | الگوریتم ازدحام ذرات | fa_IR |
| dc.subject | روش بتای نیومارک | fa_IR |
| dc.subject | بهینه سازی. | fa_IR |
| dc.title | تعیین شدت و محل ترک در تیر اویلر-برنولی، با استفاده از سیگنال حوزه زمانی پاسخ ارتعاش آزاد و بهینه سازی به روش ازدحام ذرات، تحت بار ضربه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصيل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی دانشگاه عمران و توسعه همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 189 | |
| dc.citation.epage | 201 | |