• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رهیافت پیشگیری
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رهیافت پیشگیری
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش و اثر جرم‌زای بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, سید محمدخانی, فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    359.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: به عنوان یک پدیده نوین، بازی‌های رایانه‌ای در کنار سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری به دلیل رشد روزافزون فناوری‌های ارتباطی، طی سال‌های اخیر بیشتر مخاطبان خود را از میان کودکان انتخاب کرده است و در عضر حاضر به شدت تحت تأثیر این بازی‌ها قرار گرفته‌‌اند. در فرآیند سیر صعودی جذب مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای شکی وجود ندارد، لکن در خصوص برخی بازی‌های رایانه‌ای همراه با خشونت و پرخاشگری، بازی‌های نابهنجار و بازی‌هایی که فرهنگ و اعتقادات برخی جوامع را هدف قرار داده است، نگرانی‌هایی به وجود آمده است. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا برخی معایب و تهدیدات موجود در بازی‌های رایانه‌ای را معرفی و راهکارهایی برای مقابله و پیشگیری و کاهش آسیب‌ها ارائه کند. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، بازی‌های رایانه‌ای را از گذر علم جرم‌شناسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و ارتباطات و رسانه بررسی کرده است. روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات به صورت فیش‌برداری و اسنادی و تعمق در منابع مربوط در حوزه‌های آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای است. یافته‌ها: اگر کودک غرق در دنیای بازی‌ها و خشونت به تصویر کشیده شده در بازی‌ها شود، هویتی مبهم برای کودک ایجاد کرده و منجر به کاهش خودداری کودک از انجام اعمال پرخاشگرایانه می‌شود و در نتیجه احتمال ارتکاب جرم را بالا می‌برد. نتایج: نظارت ناکافی بر نحوه نظارت شرکت‌های بومی‌سازی سبب شده تا بازی‌های رایانه‌ای خارجی بدون سانسور به خصوص در حوزه بازی‌های کنسولی به بهانه فقدان امکان ویرایش از نظر فنی، در بازار عرضه و منتشر شوند. با پیشگیری و تربیت کودک از سنین آغازین زندگی در نهاد خانواده و آموزش صحیح در مدرسه، می‌توان انجام بازی‌های رایانه‌ای را کنترل کرد و با برنامه‌ریزی‌های جامع مدیریتی دولتی، تمایل به خشونت و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان را به حداقل رساند
    کلید واژگان
    بازی‌های رایانه‌ای
    بازی‌های ویدیویی
    آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای
    جرم
    کودکان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار حقوق جزا و جرم‌شناسی. دانشگاه تهران. ایران
    کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی. دانشگاه تهران. ایران

    URI
    http://www.jcpa.ir/article_243163.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/793876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب