| dc.contributor.author | نجفی ابرندابادی, علی حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | اشتری ماهینی, مصطفی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T07:01:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T07:01:21Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T07:01:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T07:01:21Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-06-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی ابرندابادی, علی حسین, اشتری ماهینی, مصطفی. (1399). مطالعه نظری - عملی ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر اعتیاد. رهیافت پیشگیری, 3(2), 13-42. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://www.jcpa.ir/article_243712.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/793874 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: آییننامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر اعتیاد با رویکرد آموزشی و پیشگیری، سعی در درگیر کردن سایر نهادهای دولتی در مقابله با اعتیاد دارد و یکی از مهمترین نهادها،آموزش و پرورش است که ماده 5 این آییننامه به آن اختصاص یافته است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه نظری - عملی ماده یادشده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی است. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعه اسنادی در بخش نظری و روش پیمایشی در بخش کمی است. ابزار گردآوری دادهها در بخش پیمایشی، پرسشنامه است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان، معلمان مرتبط با موضوع پژوهش مدارس منطقه 7 آموزش و پرورش هستند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی، 200 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که با وجود تلاشهای انجام شده در آموزش و پرورش، این نهاد در دبیرستانهای خود تلاشی برای پیشگیری از جرم اعتیاد انجام نداده یا بسیار اندک بوده است و تلاشهای محدودی در زمینه ارائه محتوای آموزشی در متون درسی، طرح درس مهارتهای موفقیت در زندگی، برگزاری همایشها و سمینارهای متعدد، استفاده از مشاوران علمی و مذهبی در مدارس برای پیشگیری از جرم اعتیاد انجام داده است و هنوز مفاهیم پیشگیری از اعتیاد در رئوس درسی آموزش و پرورش راه نیافته و مدیران و معلمان معتقدند به علت کمبود بودجه و امکانات، اقدامات اساسی در مدارس برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد صورت نمیگیرد. نتایج: پیشنهاد میشود در راستای اجرایی کردن ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد، آموزش و پرورش با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات اساسی پیشگیرانه در زمینه اعتیاد دانشآموزان را برنامهریزی، ساماندهی و پیادهسازی کنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 522 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | رهیافت پیشگیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Crime Prevention Approach | en_US |
| dc.subject | ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد | fa_IR |
| dc.subject | پیشگیری از اعتیاد | fa_IR |
| dc.subject | اعتیاد به مواد مخدر | fa_IR |
| dc.subject | درمان معتادان | fa_IR |
| dc.subject | افراد در معرض خطر اعتیاد | fa_IR |
| dc.title | مطالعه نظری - عملی ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر اعتیاد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهیدبهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 13 | |
| dc.citation.epage | 42 | |