• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی اردوبادی, آفرینباقرزاده گلمکانی, زهراامیری, مهدیمنصوری, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    763.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: عوامل متعددی سلامت روان دانشجویان را به‌عنوان آینده‌سازان و نیروهای برگزیده کشور به خطر می‌اندازد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی– رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد بودند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه‌های آزمایش درمان شناختی- رفتاری(فری 2007) و درمان فراتشخیصی(بارلو 2011) قرار گرفتند و سپس پس‌آزمون و پیگیری انجام شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس افسردگی اضطراب استرس لاویبوند و لاویبوند و مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و تحلیل واریانس با ارزیابی مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه‌های فراتشخیصی و شناختی- رفتاری با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). همچنین بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه فراتشخیصی و شناختی- رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). بررسی متغیر تحمل آشفتگی نشان داد که بین گروه‌های فراتشخیصی و شناختی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p)، اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0p). همچنین بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه فراتشخیصی و شناختی- رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). بررسی متغیر تحمل آشفتگی نشان داد که بین گروه‌های فراتشخیصی و شناختی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p)، اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0p). بررسی متغیر تحمل آشفتگی نشان داد که بین گروه‌های فراتشخیصی و شناختی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p)، اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0p)، اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0
    کلید واژگان
    تحمل آشفتگی
    درمان شناختی- رفتاری
    درمان فراتشخیصی
    نشانگان بالینی
    اعصاب و روان

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2020-12-01
    1399-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد، ایران
    گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور ، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6287-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/790514

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب