نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفقیرنواز, جوادfa_IR
dc.contributor.authorابی زاده, سامانfa_IR
dc.contributor.authorپرویزی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorدانش شکیب, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1400-01-14T22:41:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-04-03T22:41:57Z
dc.date.available1400-01-14T22:41:57Zfa_IR
dc.date.available2021-04-03T22:41:57Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-15en_US
dc.date.submitted1398-04-24fa_IR
dc.identifier.citationفقیرنواز, جواد, ابی زاده, سامان, پرویزی, رضا, دانش شکیب, مریم. (1400). طراحی فضای شهری سرزنده با رویکرد ارتقای قرارگاه رفتاری (مطالعه موردی: خیابان میرابوالقاسمی رشت). دانش شهرسازی, 5(1)doi: 10.22124/upk.2020.13801.1243fa_IR
dc.identifier.issn2645-5412
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.13801.1243
dc.identifier.urihttps://upk.guilan.ac.ir/article_4579.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/787098
dc.description.abstractبیان مسئله: امروزه برنامه­های توسعه شهری در کشورمان در گسستی عمیق با گذشته خود، خودرومدار و بر مبنای تسهیل هرچه بیشتر حرکت سواره بوده و آنچنان که باید به فضاهای شهری(در جهت ایجاد سرزندگی و پویایی شهری و ارتقای کیفیت های محیطی) توجه نمی­شود. بر این اساس، ارتقاء قرارگاه­های رفتاری(به عنوان یکی از مولفه­هایی که برای تعاملات اجتماعی افراد در اینگونه فضاها موثر واقع می­شود)، اهمیت چندان در نظر گرفته نمی­شود. از این رو، این پژوهش در پی ارائه راهکارهای علمی و عملی در جهت ارتقاء سرزندگی فضایی در فضاهای شهری است. هدف: به این منظور، خیابان میرابوالقاسمی شهر رشت به عنوان یکی از فضاهای شهری که در پی طرح­های توسعه شهری، صرفا بر مبنای تسهیل هر چه بیشتر حرکت سواره شکل گرفته­است، به عنوان نمونه موردی پژوهش در نظر گرفته شد. روش:شیوه تحقیق از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود. حجم نمونه مورد بررسی به روش کوکران و با توجه به جمعیت 677000 نفری شهر رشت، 384 نفر در نظر گرفته شد. داده­های مورد نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد. همچنین جهت ارزیابی ساختار پیکره بندی فضایی که بر اساس مطالعات انجام شده همبستگی معناداری با سرزندگی دارد، از نرم افزار UCL Depthmap و روش چیدمان فضا استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین همپیوندی و قابلیت اتصال نشان داد که نمونه موردی پژوهش با میزان قابلیت درک فضایی 69/0 از خوانایی نسبتا خوبی برخوردار است. علاوه بر آن مشخص گردید که عدم تعبیه فضاهایی جهت برقراری تعاملات اجتماعی و سواره محوربودن مسیر، مهمترین مشکلات محله از دیدگاه جامعه آماری است. نتیجه­ گیری: راهکارهایی همچون ارتقاء کیفیت کالبدی و بصری در منظر شهری، بهبود کیفیت زیست محیطی، توجه ویژه به عابرین پیاده و پیاده مداری، ارتقاء کیفیت عملکردی و فضایی و ارتقاء تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیشنهاد گردید.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.publisherUniversity of Guilanen_US
dc.relation.ispartofدانش شهرسازیfa_IR
dc.relation.ispartofUrban Planning Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.13801.1243
dc.subjectطراحی شهریfa_IR
dc.subjectفضای شهریfa_IR
dc.subjectسرزندگیfa_IR
dc.subjectقرارگاه رفتاریfa_IR
dc.subjectچیدمان فضاfa_IR
dc.titleطراحی فضای شهری سرزنده با رویکرد ارتقای قرارگاه رفتاری (مطالعه موردی: خیابان میرابوالقاسمی رشت)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، موسسه آموزش عالی دیلمان لاهیجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیت علمی موسسه آموزش عالی دیلمان لاهیجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد