| dc.contributor.author | فقیرنواز, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابی زاده, سامان | fa_IR |
| dc.contributor.author | پرویزی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | دانش شکیب, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-01-14T22:41:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-04-03T22:41:57Z | |
| dc.date.available | 1400-01-14T22:41:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-04-03T22:41:57Z | |
| dc.date.issued | 2021-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-07-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-04-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فقیرنواز, جواد, ابی زاده, سامان, پرویزی, رضا, دانش شکیب, مریم. (1400). طراحی فضای شهری سرزنده با رویکرد ارتقای قرارگاه رفتاری (مطالعه موردی: خیابان میرابوالقاسمی رشت). دانش شهرسازی, 5(1)doi: 10.22124/upk.2020.13801.1243 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2645-5412 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.13801.1243 | |
| dc.identifier.uri | https://upk.guilan.ac.ir/article_4579.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/787098 | |
| dc.description.abstract | بیان مسئله: امروزه برنامههای توسعه شهری در کشورمان در گسستی عمیق با گذشته خود، خودرومدار و بر مبنای تسهیل هرچه بیشتر حرکت سواره بوده و آنچنان که باید به فضاهای شهری(در جهت ایجاد سرزندگی و پویایی شهری و ارتقای کیفیت های محیطی) توجه نمیشود. بر این اساس، ارتقاء قرارگاههای رفتاری(به عنوان یکی از مولفههایی که برای تعاملات اجتماعی افراد در اینگونه فضاها موثر واقع میشود)، اهمیت چندان در نظر گرفته نمیشود. از این رو، این پژوهش در پی ارائه راهکارهای علمی و عملی در جهت ارتقاء سرزندگی فضایی در فضاهای شهری است. هدف: به این منظور، خیابان میرابوالقاسمی شهر رشت به عنوان یکی از فضاهای شهری که در پی طرحهای توسعه شهری، صرفا بر مبنای تسهیل هر چه بیشتر حرکت سواره شکل گرفتهاست، به عنوان نمونه موردی پژوهش در نظر گرفته شد. روش:شیوه تحقیق از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود. حجم نمونه مورد بررسی به روش کوکران و با توجه به جمعیت 677000 نفری شهر رشت، 384 نفر در نظر گرفته شد. دادههای مورد نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد. همچنین جهت ارزیابی ساختار پیکره بندی فضایی که بر اساس مطالعات انجام شده همبستگی معناداری با سرزندگی دارد، از نرم افزار UCL Depthmap و روش چیدمان فضا استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین همپیوندی و قابلیت اتصال نشان داد که نمونه موردی پژوهش با میزان قابلیت درک فضایی 69/0 از خوانایی نسبتا خوبی برخوردار است. علاوه بر آن مشخص گردید که عدم تعبیه فضاهایی جهت برقراری تعاملات اجتماعی و سواره محوربودن مسیر، مهمترین مشکلات محله از دیدگاه جامعه آماری است. نتیجه گیری: راهکارهایی همچون ارتقاء کیفیت کالبدی و بصری در منظر شهری، بهبود کیفیت زیست محیطی، توجه ویژه به عابرین پیاده و پیاده مداری، ارتقاء کیفیت عملکردی و فضایی و ارتقاء تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیشنهاد گردید. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه گیلان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Guilan | en_US |
| dc.relation.ispartof | دانش شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Urban Planning Knowledge | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.13801.1243 | |
| dc.subject | طراحی شهری | fa_IR |
| dc.subject | فضای شهری | fa_IR |
| dc.subject | سرزندگی | fa_IR |
| dc.subject | قرارگاه رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | چیدمان فضا | fa_IR |
| dc.title | طراحی فضای شهری سرزنده با رویکرد ارتقای قرارگاه رفتاری (مطالعه موردی: خیابان میرابوالقاسمی رشت) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، موسسه آموزش عالی دیلمان لاهیجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیت علمی موسسه آموزش عالی دیلمان لاهیجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 1 | |