نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیرانوند, امینfa_IR
dc.contributor.authorروغنیان, عمادfa_IR
dc.contributor.authorشجاع, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-17T18:48:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-03-07T18:48:09Z
dc.date.available1399-12-17T18:48:08Zfa_IR
dc.date.available2021-03-07T18:48:09Z
dc.date.issued2021-01-01en_US
dc.date.issued1399-10-12fa_IR
dc.identifier.citation(2021). scientific magazine yafte, 22(4), 1-13.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3102-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/782928
dc.description.abstractمقدمه: از آنجایی که بخش اورژانس به عنوان بخش حیاتی و مهم هر بیمارستان محسوب می‏ شود لذا بررسی فرآیندهای ارائه خدمات در بخش اورژانس نقش بسزایی در رضایت بیماران دارد. هدف در این تحقیق شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد بخش اورژانس، تعیین گلوگاه­ های موجود و ارائه راهکار­های مناسب برای بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران با استفاده از رویکرد شبیه ‏سازی می‏ باشد. مواد و روش ­ها: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعان به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‏آباد در بازه زمانی سه ماهه بود که به صورت مقطعی روی 200 بیمار انجام شد. ابتدا فرآیندهای بخش اورژانس احصا و شناسایی گردید و سپس زمان ورود بیماران و زمان ارائه خدمات فرآیندهای بخش اورژانس در یک بازه سه ماهه به صورت تصادفی در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب سنجش گردید. سپس وضعیت موجود با استفاده از نرم‏افزار Arena طراحی و شبیه‏ سازی گردید. با  اجرای مدل شبیه ‏سازی شده، گلوگاه‏ های بخش اورژانس شناسایی و 6 سناریو برای رفع گلوگاه‏ ها، بهبود عملکرد اورژانس و کاهش زمان انتظار بیماران طراحی و اجرا شد و نتایج مقایسه و تحلیل گردید. یافته­ ها: بر اساس خروجی مدل شبیه ‏سازی شده، فرآیندهای آزمایشگاه، ترخیص و سونوگرافی - رادیولوژی به طور متوسط با 174، 71 و 27 دقیقه صف انتظار به عنوان گلوگاه ­های اصلی شناسایی شدند. بر این اساس 6 سناریو طراحی شده، در مدل شبیه‏سازی اجرا شد. با توجه به نتایج شبیه ‏سازی سناریو F با کاهش متوسط 8/1 ساعت، دارای بیشترین کاهش متوسط زمان انتظار و سناریو C با کاهش زمان انتظار 6/0 ساعت دارای کمترین کاهش متوسط زمان انتظار بیمار نسبت به سایر سناریوها بودند. هم­چنین سناریو B کمترین و سناریو F بیشترین خروجی بیمار را نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و این در حالی است که سناریو C  که کمترین کاهش در زمان انتظار بیماران را داشت، دارای افزایش 67/11 درصد خروجی بیمار در مقایسه با وضعیت فعلی بود. بحث و نتیجه­ گیری: سناریو F، E و A به ترتیب نتایج بهتری نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و با توجه به محدودیت‏ های منابع و هزینه در سناریوهای F و E، اجرای سناریو A (اضافه کردن 2 نفر کارشناس آزمایشگاه) که منجر به کاهش متوسط زمان انتظار بیماران به مدت 43/1 ساعت نسبت به وضع موجود می‏ شود، توصیه می‏ گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectشبیه سازیfa_IR
dc.subjectمدلfa_IR
dc.subjectبخش اورژانسfa_IR
dc.subjectارزیابیfa_IR
dc.subjectبهبود عملکردfa_IR
dc.subjectزمان انتظار بیمارfa_IR
dc.subjectنرم افزار Arenafa_IR
dc.subjectمدارک پزشکیfa_IR
dc.titleارائه یک مدل شبیه سازی برای ارزیابی، بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‌آبادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentواحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ریاضی و آمار، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد