| dc.contributor.author | زهرا اباذري | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهره ريگي | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-09T04:21:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-27T04:21:22Z | |
| dc.date.available | 1399-12-09T04:21:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-27T04:21:22Z | |
| dc.date.issued | 2013-02-02 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-11-14 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-08-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-06-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زهرا اباذري, طاهره ريگي. (1391). عادات و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0), 848-861. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7853 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9813 | |
| dc.identifier.uri | http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/743 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781618 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: عادت و مهارتهای مطالعه یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان میباشد. جایگزینی مهارتهای مطالعهی مؤثر و عادتهای مطالعهی مفید برای رسیدن به یادگیری و آموزش بهتر در دانشجویان توصیه میشود. هدف این پژوهش، شناسایی عادت و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود. روش بررسي: در مطالعهی توصیفی حاضر 342 نفر (کل افراد = 2382 نفر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. پرسشنامهی بررسی عادتهای مطالعهی کالج Redwood، در دو بخش مشخصات جمعیتشناختی (10 سؤال) و پرسشهای اصلی (51 سؤال) در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha، 855/0 محاسبه گردید. دادهها به وسیلهی آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمونهای آماری ANOVA و t)در سطح معنیداری 05/0 با نرمافزار آماری SPSS نسخهی 15 تجزیه و تحلیل شد. يافتهها: مشکلات عمدهی دانشجویان مورد پژوهش در زمینههای مختلف عادتها و مهارتهای مطالعه به ترتیب در زمینهی مدیریت زمان با میانگین (86/2)، يادآوري (93/2)، مطالعهی یک فصل (98/2)، شنیدن و یادداشتبرداری (078/3)، تمرکز (092/3)، امتحان دادن (28/3) و انگیزه (38/3) میباشد. وضعیت در زمینهی یادآوری، شنیدن و يادداشتبرداري و انگیزه در دانشجویان دختر بهتر از دانشجویان پسر بود و در زمینهی امتحان دادن در بیشتر مواقع دانشجویان پسر بهتر از دانشجویان دختر عمل میکردند. نتيجهگيري: وضعیت عادتها و مهارتهای مطالعهی دانشجویان در حد متوسط برآورد شد. با توجه به اهمیت مطالعه، ضروری است که در جهت بهبود روشها و عادتهای مطالعهی دانشجویان توجه و برنامهریزی شود. واژههاي کليدي: مهارتهای مطالعه؛ عادات؛ یادگیری؛ دانشجویان | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مدیریت اطلاعات سلامت | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاه علوم پزشکی زاهدان | fa_IR |
| dc.subject | عادت های مطالعه | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های مطالعه | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری دانشجویان | fa_IR |
| dc.title | عادات و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشيار، کتابداري و اطلاعرساني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال، تهران، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، کتابداري و اطلاعرساني، دانشگاه پيام نور زاهدان، زاهدان، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 0 | |
| dc.citation.issue | 0 | |
| dc.citation.spage | 848 | |
| dc.citation.epage | 861 | |