نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلي اکبر رحيميانفرfa_IR
dc.contributor.authorرقيه حکيميانfa_IR
dc.contributor.authorطاهره سليميfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-09T04:18:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-27T04:19:05Z
dc.date.available1399-12-09T04:18:55Zfa_IR
dc.date.available2021-02-27T04:19:05Z
dc.date.issued2013-10-07en_US
dc.date.issued1392-07-15fa_IR
dc.date.submitted2012-08-18en_US
dc.date.submitted1391-05-28fa_IR
dc.identifier.citationعلي اکبر رحيميانفر, رقيه حکيميان, طاهره سليمي. (1392). رفتار اطلاع‌يابي پرستاران شاغل در بيمارستان‌هاي آموزشي شهر يزد. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(5), 706-713.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/727
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781609
dc.description.abstractمقدمه: پرستاران در حرفه‌ی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی می‌باشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصميم آنان براي بيمار نقش حياتي دارد. وجود اطلاعات كافي و روزآمد مي‌تواند تصميم‌گيري را براي پرستاران آسان‌تر سازد. هدف مطالعه‌ی حاضر تعيين رفتار اطلاع‌يابي پرستاران شاغل در بيمارستان‌هاي آموزشي شهر يزد بود. بنابراین این مطالعه درصدد پاسخگویی به اين مسأله بود که پرستاران اطلاعات مورد نیاز خود را از چه منابع يا کانال‌هاي اطلاعاتي بدست می‌آورند و چه موانعي آنها را از جستجوي مدارک و شواهد معتبر باز مي‌دارد. روش بررسی: جامعه‌ی پژوهش در اين مطالعه‌ی توصيفي- تحليلي 320 پرستار شاغل در بيمارستان‌هاي آموزشي شهر يزد در سال 1390 شمسی با حداقل يك سال سابقه‌ی كار بود كه به وسیله‌ی نمونه‌گیری آسان انتخاب شد. جهت گردآوري داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78/0 مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد که در آن نوع منابع مورد استفاده جهت جستجوی اطلاعات، هدف از جستجوی اطلاعات، موانع و مشكلات بازيابي اطلاعات و نيازهاي اطلاعاتي پرستاران مورد سوال قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ی 17، آمار توصیفی برای توصیف داده‌ها و از آزمون آماری Chi-squire جهت بررسی یکنواختی گویه‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشتر پرستاران دارای مدرک لیسانس و سابقه کاری 29/7±81/9 و اکثر آنها زن بودند. آگاهی از پیشرفت‌های جدید در حوزه‌ی پرستاری مهمترین نیاز اطلاعاتی بیشتر پرستاران بود. بیشترين منبع مورد استفاده‌ی آنها اینترنت (موتورهای جستجوی عمومی) و هدف اکثر آنها روزآمدن کردن اطلاعات بود. 8/74% از پرستاران کمبود وقت را مهمترین مانع براي جستجوی اطلاعات ذکر نمودند. نتیجه‌گیری: پرستاران به‌خوبی به اهمیت روزآمد بودن اطلاعات در شغل‌شان که با بیمار پیوند خورده است آگاهند. اما دستیابی به اطلاعات جدید و روزآمد در حوزه پرستاری نیازمند آموزش وکسب مهارت‌هاي خاصي است. با توجه به يافته‌هاي حاصل از پژوهش حاضر پيشنهاد مي‌شود که مسؤولين بيمارستان‌ها بازه‌ی زماني مشخصي را براي فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي پرستاران در نظر بگیرند. واژه‌های کلیدی: پرستار؛ اطلاعات؛ رفتار اطلاع‌یابی؛ بیمارستان‌هاfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectاطلاعاتfa_IR
dc.subjectرفتار اطلاع‌یابیfa_IR
dc.subjectبیمارستان‌هاfa_IR
dc.titleرفتار اطلاع‌يابي پرستاران شاغل در بيمارستان‌هاي آموزشي شهر يزدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس، پرستاري، سوپروايزر پژوهشي، مرکز تحقيقات قلب و عروق بيمارستان افشار، يزد، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، کتابداري و اطلاع‌رساني، کتابدار، دانشکده‌ي دندانپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد، يزد، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاديار، دانشکده‌ي پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد، يزد، ايرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue5
dc.citation.spage706
dc.citation.epage713


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد