| dc.contributor.author | احمدرضا رئيسي | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدحسين يارمحمديان | fa_IR |
| dc.contributor.author | رقيه محمدي بخش | fa_IR |
| dc.contributor.author | حميد گنجي | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-09T04:14:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-27T04:15:01Z | |
| dc.date.available | 1399-12-09T04:14:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-27T04:15:01Z | |
| dc.date.issued | 2013-10-07 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-07-15 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-10-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-07-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدرضا رئيسي, محمدحسين يارمحمديان, رقيه محمدي بخش, حميد گنجي. (1392). تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(4), 601-610. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7853 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9813 | |
| dc.identifier.uri | http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/1573 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781593 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو يك چارچوب مفهومي جهت تدوين مجموعهاي از سنجههاي عملكرد در راستاي اهداف استراتژيك ميباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: اين تحقيق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماري پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بيمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانها | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مدیریت اطلاعات سلامت | fa_IR |
| dc.subject | کارت امتیازی متوازن | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | بیمارستانها | fa_IR |
| dc.title | تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استاديار، مديريت اطلاعات بهداشتي درماني، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، مديريت برنامهريزي آموزشي، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشکدهي مديريت و اطلاعرساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتراي حرفهاي، پزشک عمومي، مرکز آموزشي درماني الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 601 | |
| dc.citation.epage | 610 | |