دانش، نگرش و عملکرد از نظر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان دانشکدهی زیستپزشکی در سارایوو
(ندگان)پدیدآور
ايزت ماسيکروسمير بالجيکجاسمين الجبگويکسبيجا ايزت بگويک
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی به تعدادی از پایگاههای داده با اطلاعات کتابشناختی، اپیدمیولوژیک، تصویر و اطلاعات دیگر -که بهطور فزایندهای بر اهمیت استفاده از اینترنت در پزشکی تأکید دارد- اجازهی دسترسی میدهد. سیستمهایی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماریها و سیستمهایی به منظور حمایت از عملکرد بالینی بر روی اینترنت در دسترس میباشند. هدف از این بررسی برآورد این بود که، چه تعداد از دانشجویان آمادهی پذیرش دانش با استفاده از انفورماتیک پزشکی برای کار در آینده هستند و کدام قسمت ها از انفورماتیک پزشکی در عملکرد پزشکان آینده حائز اهمیت است. روش بررسی: پژوهش در میان دانشجویان سال ششم دانشکدهی پزشکی دانشگاه سارایوو در سالهای 10/2009 و 13/2012 از طریق پرسشنامه با هدف خاص انجام شد. این پرسشنامه به طور کامل ناشناس بود و پنج طبقه از دادههای دربرگیرندهی متغیرهای مربوطه که توسط نویسنده برای اولین بار تهیه شد را شامل شد. برای ارزیابی نظرات مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بازخورد دانشجویان در مورد آموزش در زمینهی انفورماتیک پزشکی بیشتر شده بود، بهطوری که دانشجویان در سال 2009/2008 معتقد بودند که باید کار عملی بر روی کامپیوتر وآموزش و یادگیری از طریق اینترنت و از راه دور وجود داشته باشد. دانشجویان در هر دو نظرسنجی به توافق رسیدند که آنها باید دانش خود را در مورد پایگاه داده بهبود بخشند، اما در سال 2009 نیاز آنها به بهبود دانش خود در مورد افیس ام اس و اینترنت بیش از دو برابر سال جاری بود. نتیجهگیری: دسترسی به اطلاعات مفید پزشکی برای کاربران مراقبت بهداشتی، پزشکان و دیگر پرسنل مراقبت بهداشتی در مؤسسات بهداشتی مختلف در هر نقطه از سیارهی زمین راحتتر شده است. همهی آنها این قدرت را دارند که با سرعت زیاد و بهراحتی به جمعآوری و به اشتراکگذاری اطلاعات از مناطق محلی خود و حتی فراتر از آن بپردازند. واژههای کلیدی: انفورماتیک پزشکی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشکدههای پزشکی؛ دانشجویان Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
کلید واژگان
انفورماتیک پزشکیتکنولوژی اطلاعات
دانش- نگرش- عملکرد
دانشکدههای پزشکی
دانشجویان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-10-071392-07-15
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانسازمان پدید آورنده
استاد، پزشک عمومي و انفورماتيک پزشکي، گروه پزشک خانواده، دانشکدهي پزشکي، دانشگاه سارايوو، سارايوو، بوسني و هرزگوينمربي، پزشک عمومي و دستيار عفونتشناسي، واحد عفونتشناسي، درمانگاه مرکزي سارايوو، دانشگاه سارايوو، سارايوو، بوسني و هرزگوين
پزشک عمومي، مرکز بهداشت زنيکا، زنيکا، بوسني و هرزگوين
استاديار، زنان و زايمان، مسؤول بيمارستان عمومي سارايوو، سارايوو، بوسني و هرزگوين
شاپا
1735-78531735-9813



