نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعيد رجايي پورfa_IR
dc.contributor.authorسيما عجميfa_IR
dc.contributor.authorسوسن بهراميfa_IR
dc.contributor.authorپريسا ملک احمديfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-09T04:11:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-27T04:11:28Z
dc.date.available1399-12-09T04:11:18Zfa_IR
dc.date.available2021-02-27T04:11:28Z
dc.date.issued2014-01-15en_US
dc.date.issued1392-10-25fa_IR
dc.date.submitted2012-07-23en_US
dc.date.submitted1391-05-02fa_IR
dc.identifier.citationسعيد رجايي پور, سيما عجمي, سوسن بهرامي, پريسا ملک احمدي. (1392). رابطه‌ی سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های آموزشی با سطح روحیه‌ی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(7), 972-978. doi: 10.22122/him.v10i7.665fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22122/him.v10i7.665
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/665
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781579
dc.description.abstractمقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان می‌کوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در به‌سازی و توسعه‌ی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقاله‌ی حاضر درصدد تعیین رابطه‌ی سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های آموزشی با سطح روحیه‌ی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل کل اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594) در سال تحصیلی 90-1389 بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت طبقه‌ای- تصادفی متناسب با حجم (320 نفر) بود و ابزار تحقیق شامل پرسش‌نامه‌ی استاندارد سبک‌های رهبری براساس نظریه‌ی رهبری مسیر- هدف House (هدایتی، حمایتی، مشارکتی و موفقیت‌گرایی) و پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته‌ی ابعاد سطح روحیه (تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت) براساس مدلGetzels and Guba  بودند که روایی آن‌ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن‌ها با استفاده از محاسبه‌ی Cronbach's Alpha Coefficient (82/0=r 2 ) و (89/0=r 1 ) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه‌ی 18 و در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی Pearson) و استنباطی (آزمون t، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل واریانس چندگانه) استفاده گردید. یافته‌ها: در دانشگاه اصفهان، میانگین سبک‌های هدایتی، حمایتی و مشارکتی بیش‌تر از سطح متوسط و میانگین سبک موفقیت‌گرایی کم‌تر از سطح متوسط بوده و نیز میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیش‌تر از سطح متوسط بوده است. در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میانگین سبک‌های حمایتی و مشارکتی بیش‌تر ازسطح متوسط و میانگین سبک‌های موفقیت‌گرایی و هدایتی کم‌تر از سطح متوسط بوده ولی میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیش‌تر از سطح متوسط بوده است. ضریب همبستگی بین نمرات سبک‌های رهبری با سطح روحیه در سطح 05/0Pvalue≤ در دو دانشگاه معنادار بوده و نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که رابطه‌ی بین سبک‌های رهبری با سطح روحیه معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: عملکرد ضعیف رهبری، منشا بحران‌های فزاینده‌ای در مراکز آموزشی می‌شود. آموزش اثربخش زمانی امکان‌پذیر است که افراد با روحیه و قوی در راه تحقق و دست‌یابی به اهداف آموزشی کوشش کنند.   واژه‌های کلیدی: رهبری؛ روحیه ؛ دانشگاه‌هاfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22122/him.v10i7.665
dc.subjectرهبریfa_IR
dc.subjectروحیهfa_IR
dc.subjectدانشگاه‌هاfa_IR
dc.titleرابطه‌ی سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های آموزشی با سطح روحیه‌ی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشيار، مديريت آموزشي، دانشکده‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشيار، فن‌آوري اطلاعات سلامت، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتري تخصصي، مديريت آموزشي، دانشکده‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، کتابداري و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue7
dc.citation.spage972
dc.citation.epage978


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد