| dc.contributor.author | سعيد رجايي پور | fa_IR |
| dc.contributor.author | سيما عجمي | fa_IR |
| dc.contributor.author | سوسن بهرامي | fa_IR |
| dc.contributor.author | پريسا ملک احمدي | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-09T04:11:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-27T04:11:28Z | |
| dc.date.available | 1399-12-09T04:11:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-27T04:11:28Z | |
| dc.date.issued | 2014-01-15 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-10-25 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-07-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-05-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سعيد رجايي پور, سيما عجمي, سوسن بهرامي, پريسا ملک احمدي. (1392). رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی با سطح روحیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(7), 972-978. doi: 10.22122/him.v10i7.665 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7853 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9813 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22122/him.v10i7.665 | |
| dc.identifier.uri | http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/665 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781579 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان میکوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی با سطح روحیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کل اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594) در سال تحصیلی 90-1389 بودند. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای- تصادفی متناسب با حجم (320 نفر) بود و ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سبکهای رهبری براساس نظریهی رهبری مسیر- هدف House (هدایتی، حمایتی، مشارکتی و موفقیتگرایی) و پرسشنامهی محققساختهی ابعاد سطح روحیه (تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت) براساس مدلGetzels and Guba بودند که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی Cronbach's Alpha Coefficient (82/0=r 2 ) و (89/0=r 1 ) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخهی 18 و در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی Pearson) و استنباطی (آزمون t، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل واریانس چندگانه) استفاده گردید. یافتهها: در دانشگاه اصفهان، میانگین سبکهای هدایتی، حمایتی و مشارکتی بیشتر از سطح متوسط و میانگین سبک موفقیتگرایی کمتر از سطح متوسط بوده و نیز میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میانگین سبکهای حمایتی و مشارکتی بیشتر ازسطح متوسط و میانگین سبکهای موفقیتگرایی و هدایتی کمتر از سطح متوسط بوده ولی میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. ضریب همبستگی بین نمرات سبکهای رهبری با سطح روحیه در سطح 05/0Pvalue≤ در دو دانشگاه معنادار بوده و نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که رابطهی بین سبکهای رهبری با سطح روحیه معنادار بوده است. نتیجهگیری: عملکرد ضعیف رهبری، منشا بحرانهای فزایندهای در مراکز آموزشی میشود. آموزش اثربخش زمانی امکانپذیر است که افراد با روحیه و قوی در راه تحقق و دستیابی به اهداف آموزشی کوشش کنند. واژههای کلیدی: رهبری؛ روحیه ؛ دانشگاهها | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مدیریت اطلاعات سلامت | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22122/him.v10i7.665 | |
| dc.subject | رهبری | fa_IR |
| dc.subject | روحیه | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاهها | fa_IR |
| dc.title | رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی با سطح روحیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشيار، مديريت آموزشي، دانشکدهي علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشيار، فنآوري اطلاعات سلامت، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتري تخصصي، مديريت آموزشي، دانشکدهي علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، کتابداري و اطلاعرساني پزشکي، دانشکدهي مديريت و اطلاعرساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 972 | |
| dc.citation.epage | 978 | |