نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمريم رجبيfa_IR
dc.contributor.authorرضا دهقانfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-09T04:10:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-27T04:10:27Z
dc.date.available1399-12-09T04:10:17Zfa_IR
dc.date.available2021-02-27T04:10:27Z
dc.date.issued2014-01-15en_US
dc.date.issued1392-10-25fa_IR
dc.date.submitted2012-09-16en_US
dc.date.submitted1391-06-26fa_IR
dc.identifier.citationمريم رجبي, رضا دهقان. (1392). موردکاوی موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در دو سازمان بیمه‌گر سلامت. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(7), 912-920.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/781
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781575
dc.description.abstractمقدمه: بدون تردید سازمان‌های عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گسترده‌ی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمان‌ها نیازمند راه‌حل‌ها و روش‌های جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات و روش‌های جدید بستگی زیادی دارد. از این‌رو سازمان‌های عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمان‌ها ایفا می‌کند توجه خاصی داشته‌اند. این پژوهش درصدد شناسایی موانع رفتاری کارآفرینی در دو سازمان بیمه‌گر سلامت دولتی و خصوصی می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بوده که در 2 سازمان بیمه‌گر درمانی تأمین اجتماعی و پارسیان صورت گرفته است و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامه‌ی استاندارد استفاده شده است که پایایی آن از طریق Coefficient Alpha (Cronbach) (94 درصد) تأیید شده و هم‌چنین روایی آن نیز برابر با 96 درصد می‌باشد. جامعه‌ی مورد مطالعه دربرگیرنده‌ی 470 نفر از کارکنان سازمان دولتی بیمه‌گر سلامت و 446 نفر نیز در سازمان غیردولتی بیمه‌گر سلامت بوده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS  انجام گرفته و از آمار تحلیلی آزمون دوجمله‌ای، تحلیل واریانس Friedman Test و تحلیل عاملی بهره گرفته شده است. موانع رفتاری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل ویژگی‌های شخصیتی مدیران، ویژگی‌های شخصیتی کارکنان، تنش و تضاد سازمانی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری است. یافته‌ها: براساس آزمون دوجمله‌ای انجام شده با احتمال‌های به‌ترتیب 79 درصد، 76 درصد و 75 درصد می‌توان فرض یکسان بودن موانع رفتاری را در سازمان بیمه‌ی تأمین اجتماعی و با احتمال‌های به‌ترتیب 64 درصد، 68 درصد و 71 درصد می‌توان احتمال یکسان بودن موانع رفتاری در شرکت بیمه‌ی پارسیان را برای عوامل فرهنگ سازمانی و ویژگی‌های شخصیتی مدیران و کارکنان رد نمود. هم‌چنین براساس رتبه‌های بیان شده، فرهنگ سازمانی با 48/4، ویژگی شخصیتی مدیران با 99/3 و ویژگی شخصیتی کارکنان با 44/3 به ترتیب بالاترین رتبه‌ها را در سازمان بیمه‌ی تأمین اجتماعی دارد. هم‌چنین ویژگی شخصیتی مدیران با 01/4، ویژگی شخصیتی کارکنان با 03/3 و فرهنگ سازمانی با 27/3 به ترتیب بالاترین رتبه را در بیمه‌ی پارسیان دارد. نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی، ویژگی‌های شخصیتی مدیران و کارکنان به‌ترتیب در سازمان دولتی و ویژگی‌های شخصیتی مدیران و کارکنان و فرهنگ سازمانی به‌ترتیب در سازمان غیردولتی به عنوان اثرگذارترین موانع رفتاری در دو سازمان بیمه‌گر سلامت مورد مطالعه به شمار می‌آید. واژه‌های کلیدی: کارآفرینی؛ فرهنگ سازمانی؛ بیمه‌کنندگانfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.subjectکارآفرینیfa_IR
dc.subjectفرهنگ سازمانیfa_IR
dc.subjectبیمه‌کنندگانfa_IR
dc.titleموردکاوی موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در دو سازمان بیمه‌گر سلامتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، مديريت دولتي، دانشکده‌ي مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، مديريت کارآفريني، گروه تحول اداري، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue7
dc.citation.spage912
dc.citation.epage920


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد