• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ی میان هوش هیجانی و مهارت‌های اطلاع‌رسانی و مرجع مجازی در کتابداران کتابخانه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    صديقه محمداسماعيلفريده موحدي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مهارت‌های هوش هیجانی می‌توانند به عنوان راه‌بردی مفيد در تعامل بين كتابدار و مراجعه‌ كننده در نظر گرفته شود تا از طريق آن نياز مراجعان و خدمات درخواستي آنان به بهترين نحو شناسايي گردد. بنابراین توجه به آن مهارت‌ها در روند ارتباط كتابداران با كاربران می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطه‌ی هوش هیجانی و مهارت‌های اطلاع‌رسانی مرجع مجازی در کتابداران کتابخانه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است. روش بررسی : پژوهش حاضر از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه‌ی پژوهش شامل 44 نفر از کتابداران کتابخانه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال 1389 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌ی استاندارد هوش هیجانی و پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی مهارت‌های میز مرجع مجازی بود که مؤلفه‌های مستخرج در آن بر اساس مطالعه‌ی متون و منابع مرتبط با این حوزه گردآوری گردید. روایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از نظر متخصصان موضوعی و پایایی آن‌ها بر اساس Cronbach alpha برای پرسش‌نامه‌ی هوش هیجانی 82/0 = a و پرسش‌نامه‌ی مهارت‌های میز مرجع مجازی 92/0 = a مورد تأیید قرار گرفت و داده‌ها به وسیله‌ی شاخص‌های مركزي و پراكندگي آمار توصيفي و آزمون‌های آماري پارامتري t تک نمونه‌ای و t براي گروه‌هاي مستقل و همچنين ضريب همبستگي Pearson مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها : در توصیف مؤلفه‌های هوش هیجانی ، بزرگترين ميانگين مربوط به مؤلفه‌ی خودانگیزی (34/12)، كوچكترين ميانگين مربوط به مؤلفه‌ی مدیریت استرس (12) به دست آمد. در توصیف مؤلفه‌های اطلاع‌رسانی و مرجع مجازی، بزرگترين ميانگين مربوط به مؤلفه‌ی ارتباط با كاربر (61/55)، كوچكترين ميانگين مربوط به مؤلفه‌ی اشاعه و انتقال اطلاعات (80/27) به دست آمد. میانگین هر یک از مؤلفه‌های مهارت‌های خودآگاهی، توان سازگاري، خودانگیزی، مدیریت استرس، خلق و خوی عمومی از میانگین مقیاس کمتر است. ميانگين مؤلفه‌ی مهارت‌های شخصي و حرفه‌اي به ترتیب با میانگین‌های 83/11 و 16/4 از ميانگين مقياس بيشتر است. اما ميانگين مؤلفه‌ی ارتباط با كاربر و انتقال اطلاعات از ميانگين مقياس كمتر است، در حالي كه بين مهارت اطلاع‌رساني و مرجع مجازی با ميانگين مقياس تفاوت معني‌داري مشاهده نشد. بين مؤلفه‌های هوش هیجانی و مهارت‌های اطلاع‌رسانی و مرجع مجازی همبستگي مستقيم، معني‌دار و مثبت قوی وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط مستقیم میان هوش هیجانی و مؤلفه‌‌های آن با مهارت‌های مرجع مجازی، بنابراین هر چه مؤلفه‌های هوش هیجانی کتابداران افزایش پیدا کند، مهارت‌های اطلاع‌رسانی و اجرای مرجع مجازی نیز در آنان افزایش می‌یابد، در نتیجه تعامل بیشتر بین کتابدار و مراجعه‌ کننده به وجود می‌آید و نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آن‌ها بهتر شناسایی و رفع می‌گردد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی؛ خدمات مرجع؛ مرجع مجازی؛ کتابداران
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    ارتباطات
    بين‌فردي
    مديريت استرس
    خلق و خوي عمومی
    اطلاع رسانی
    مرجع مجازی
    مرجع دیجیتالی
    کتابخانه­هاي دانشگاه های علوم پزشکی
    ایران.

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-06-06
    1392-03-16
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    استاديار، كتابداري و اطلاع‌رساني، دانشکده‌ي علوم‌انساني و اجتماعي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
    کارشناس، كتابداري و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/1034
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781539

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب