نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپریسا بازدار اردبیلیfa_IR
dc.contributor.authorپیمان پژمان زادfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:57:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:57:47Z
dc.date.available1399-12-08T21:57:46Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:57:47Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-21en_US
dc.date.submitted1395-04-01fa_IR
dc.identifier.citationپریسا بازدار اردبیلی, پیمان پژمان زاد. (1395). نقش سوانح جاده‌اي برون شهري بر رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(1), 32-25. doi: 10.22037/meipm.v4i1.13008fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13008
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/13008
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777956
dc.description.abstractسابقه و هدف: سوانح جاده ای علاوه بر نقش زیاد در بار بیماری ها، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی به جوامع تحميل می‌کند. وسعت مشکل در کشورهای در حال توسعه بیشتر است به‌گونه‌ای که در این کشورها تصادفات جاده‌ای به‌عنوان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر شناخته‌شده است. هدف این مقاله بررسی نقش سوانح جاده‌ای برون‌شهری بر رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل کشور طی سال‌های 93-1369 بود.روش بررسی: برای مدل سازی تعیین نقش سوانح جاده ای بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل از الگوی خود رگرسیون برداری و نرم‌افزارهای میکروفیت و ای‌ویوز استفاده‌شد. جهت بررسي پايايي و هم انباشتگي متغيرها، مرتبه جمعي بودن متغيرهاي الگو تعيين گرديده و سپس تعداد وقفه‌های بهينه مدل، مشخص شدند. در گام بعدي تعداد بردارهاي هم انباشتگي الگو، تعیین‌شده و سپس الگوي مطلوب مشخص گردید. جهت بررسی ميزان توضيح دهندگي تغييرات متغیر تعداد تصادفات برون‌شهری بر ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل کشور، روش تجزيه واريانس خطاي پیش‌بینی استفاده شد.یافته‌ها: نتایج حاصل از تخمین مدل نشان ‌داد که به ازای يك درصد افزایش در تصادفات بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل کشور به ميزان 054/0 درصد کاهش یافت. همچنین در بلندمدت پس از لگاريتم نيروي كار در بخش حمل‌ونقل، لگاريتم سوانح بخش حمل‌ونقل جاده‌اي قدرت بالايي در توضيح دهندگي رشد ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل کشور داشت.نتیجه‌گیری: در بلندمدت سوانح جاده‌ای اثر منفی بر رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل دارد. How to cite this article: Bazdar Ardebili P, Pejmanzad P. The Role of Road Crashes on the Growth of Value Added in Transport Sector. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1):25-32fa_IR
dc.format.extent422
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13008
dc.subjectتصادفات جاده‌ایfa_IR
dc.subjectرشد اقتصادیfa_IR
dc.subjectالگوی خود رگرسیون برداریfa_IR
dc.subjectتجزیه واریانسfa_IR
dc.titleنقش سوانح جاده‌اي برون شهري بر رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage32
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد