| dc.contributor.author | کیومرث الهبخشی | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی اکبری ساری | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناهید جعفری | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی اردلان | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین کاظمینی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:55:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:55:51Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:55:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:55:51Z | |
| dc.date.issued | 2016-04-02 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-01-14 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-01-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیومرث الهبخشی, علی اکبری ساری, ناهید جعفری, علی اردلان, حسین کاظمینی. (1395). برآورد بار سوانح ترافیکی استان قزوین در سال 1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 3(4), 286-279. doi: 10.22037/meipm.v3i4.11860 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i4.11860 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/11860 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777935 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: در کشورهای مختلف سهم هزینههای اقتصادی ناشی از سوانح ترافیکی از تولید ناخالص ملی متفاوت است. این مطالعه باهدف برآورد بار ناشی از سوانح ترافیکی استان قزوین طی سال 1390 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی برای محاسبه هزینههای خدمات درمانی، دارو، وسایل مصرفی اتاق عمل، تعیین فراوانی مصدومان و استخراج اطلاعات مرگومیر از دادههای معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین استفاده شد. از جدول امید به زندگی ایران برای محاسبه سالهای عمر ازدسترفته به دلیل مرگ زودرس استفاده شد. درنهایت با استفاده از شاخصهای جمعیتی و اقتصادی سال 1390، ارزش پولی تولید ازدسترفته به علت مرگ ناشی از تصادفات برآورد شد.یافتهها: مجموع کل هزینههای تحمیلشده حدود 417 میلیارد ریال برآورد شد. 72 درصد از هزینهها مرتبط با تولید ازدسترفته متعاقب مرگ در مردان، 20 درصد هزینههای مرتبط با تولید ازدسترفته متعاقب مرگ در زنان، 6 درصد هزینههای خدمات پزشکی و درمانی، 1 درصد هزینه اقلام دارویی و 1 درصد هزینه وسایل مصرفی اتاق عمل بود.نتیجهگیری: بار سوانح ترافیکی در استان قزوین در قیاس با وسعت محدود آن، بالاست. بیشترین سالهای ازدسترفته عمر به دلیل مرگ ناشی از سوانح ترافیکی مربوط به مردان جوان بود. لذا اتخاذ سیاستهای مناسب در حوزه پیشگیری، درمان باکیفیت مصدومان و باز توانی پس از سانحه بهعنوان اولویتهای بهداشتی استان ضروری است.How to cite this article:Allahbakhshi K, Akbari-Sari A, Jafari N, Ardalan A, Kazemeini H. Estimating Burden of Road Traffic Crashes in Qazvin Province during 2011-2012.J Saf Promot Inj Prev.2016; 3(4):279-86. | fa_IR |
| dc.format.extent | 376 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i4.11860 | |
| dc.subject | هزینههای اقتصادی | fa_IR |
| dc.subject | سوانح ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | سالهای ازدسترفته عمر | fa_IR |
| dc.subject | استان قزوین | fa_IR |
| dc.title | برآورد بار سوانح ترافیکی استان قزوین در سال 1390 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز مدیریت شبکه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه سلامت در بلایا و فوریتها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز مدیریت شبکه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 286 | |
| dc.citation.epage | 279 | |