نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیومرث اله‌بخشیfa_IR
dc.contributor.authorعلی‌ اکبری ساریfa_IR
dc.contributor.authorناهید جعفریfa_IR
dc.contributor.authorعلی اردلانfa_IR
dc.contributor.authorحسین کاظمینیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:55:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:55:51Z
dc.date.available1399-12-08T21:55:51Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:55:51Z
dc.date.issued2016-04-02en_US
dc.date.issued1395-01-14fa_IR
dc.date.submitted2016-04-02en_US
dc.date.submitted1395-01-14fa_IR
dc.identifier.citationکیومرث اله‌بخشی, علی‌ اکبری ساری, ناهید جعفری, علی اردلان, حسین کاظمینی. (1395). برآورد بار سوانح ترافیکی استان قزوین در سال 1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 3(4), 286-279. doi: 10.22037/meipm.v3i4.11860fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i4.11860
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/11860
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777935
dc.description.abstractسابقه و هدف: در کشورهای مختلف سهم هزینه‌های اقتصادی ناشی از سوانح ترافیکی از تولید ناخالص ملی متفاوت است. این مطالعه باهدف برآورد بار ناشی از سوانح ترافیکی استان قزوین طی سال 1390 انجام شد.روش بررسی:  در این مطالعه مقطعی برای محاسبه هزینه‌های خدمات درمانی، دارو، وسایل مصرفی اتاق عمل، تعیین فراوانی مصدومان و استخراج اطلاعات مرگ‌ومیر از داده‌های معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین استفاده شد.  از جدول امید به زندگی ایران برای محاسبه سال‌های عمر ازدست‌رفته به دلیل مرگ زودرس استفاده شد. درنهایت با استفاده از شاخص‌های جمعیتی و اقتصادی سال 1390، ارزش پولی تولید ازدست‌رفته به علت مرگ ناشی از تصادفات برآورد شد.یافته‌ها: مجموع کل هزینه‌های تحمیل‌شده حدود 417 میلیارد ریال برآورد شد. 72 درصد از هزینه‌ها مرتبط با تولید ازدست‌رفته متعاقب مرگ در مردان، 20 درصد هزینه‌های مرتبط با تولید ازدست‌رفته متعاقب مرگ در زنان، 6 درصد هزینه‌های خدمات پزشکی و درمانی، 1 درصد هزینه اقلام دارویی و 1 درصد هزینه وسایل مصرفی اتاق عمل بود.نتیجه‌گیری: بار سوانح ترافیکی در استان قزوین در قیاس با وسعت محدود آن، بالاست. بیشترین سال‌های ازدست‌رفته عمر به دلیل مرگ ناشی از سوانح ترافیکی مربوط به مردان جوان بود. لذا اتخاذ سیاست‌های مناسب در حوزه پیشگیری، درمان باکیفیت مصدومان و باز توانی پس از سانحه به‌عنوان اولویت‌های بهداشتی استان ضروری است.How to cite this article:Allahbakhshi K, Akbari-Sari A, Jafari N, Ardalan A, Kazemeini H. Estimating Burden of Road Traffic Crashes in Qazvin Province during 2011-2012.J Saf Promot Inj Prev.2016; 3(4):279-86.fa_IR
dc.format.extent376
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i4.11860
dc.subjectهزینه‌های اقتصادیfa_IR
dc.subjectسوانح ترافیکیfa_IR
dc.subjectسال‌های ازدست‌رفته عمرfa_IR
dc.subjectاستان قزوینfa_IR
dc.titleبرآورد بار سوانح ترافیکی استان قزوین در سال 1390fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمتخصص پزشکی اجتماعی، مرکز مدیریت شبکه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمتخصص پزشکی اجتماعی، مرکز مدیریت شبکه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue4
dc.citation.spage286
dc.citation.epage279


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد