نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorوحید منصفfa_IR
dc.contributor.authorپیمان اسدیfa_IR
dc.contributor.authorسیده معصومه ملکی ضیابریfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:54:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:54:55Z
dc.date.available1399-12-08T21:54:55Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:54:55Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-09-23en_US
dc.date.submitted1394-07-01fa_IR
dc.identifier.citationوحید منصف, پیمان اسدی, سیده معصومه ملکی ضیابری. (1394). اپیدمیولوژی مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 3(2), 102-97. doi: 10.22037/meipm.v3i2.10075fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10075
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/10075
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777925
dc.description.abstractسابقه و هدف: حوادث رانندگی یکی از معضلات مهم بهداشتی است که سلامت انسان ها را به خطر می‌اندازد. لذا بر آن شدیم تا به بررسی مرگ‌ومیر ناشی از این حوادث در استان گیلان در طی سال های 91-90 بپردازیم.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با بررسی 1620 مورد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در گیلان در طی سال‌های 1391-1390 صورت گرفته است. برای همه افراد چک‌لیستی شامل متغیرهای جنس، فصل و ماه تصادف، محل فوت (صحنه حادثه، حین انتقال، بیمارستان، منزل)، محل تصادف (داخل شهر، خارج شهر، جاده روستایی)، علت فوت (ضربه به سر، خونریزی، شکستگی متعدد، سوختگی) تهیه‌شده و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری chi square تجزیه‌وتحلیل شدند و سطح معنی‌دار بودن 05/0 در نظر گرفته شد.یافته‌ها: بررسی‌ها نشان داد از کل متوفیان این دو سال که 1620 مورد بود،291 مورد (18 درصد) زن و 1329 مورد (82 درصد) مرد بود. بیشترین تصادفات در جاده‌های برون‌شهری با 1147 مورد (8/07 درصد) اتفاق افتاده بود. بیشترین موارد فوت‌شدگان با 864 مورد (3/53 درصد) در محل تصادف اتفاق افتاده بود و بیشترین علت فوت با 941 مورد (1/58 درصد) براثر ضربه به سر بود. بیشترین فصل تصادفات نیز با 458 مورد (3/28 درصد) در فصل پاییز و در ماه مهر با 170 مورد (5/10 درصد) اتفاق افتاده بود. نتیجه‌گیری: اکثر متوفیان حوادث ترافیکی را مردان تشکیل می‌دهند که نیازمند مداخلات لازم در جهت پیشگیری از این معظل است.fa_IR
dc.format.extent319
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10075
dc.subjectحوادث ترافیکیfa_IR
dc.subjectمرگ‌ومیرfa_IR
dc.subjectاستان گیلانfa_IR
dc.titleاپیدمیولوژی مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage102
dc.citation.epage97


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد