| dc.contributor.author | وحید منصف | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیمان اسدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیده معصومه ملکی ضیابری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:54:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:54:55Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:54:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:54:55Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وحید منصف, پیمان اسدی, سیده معصومه ملکی ضیابری. (1394). اپیدمیولوژی مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 3(2), 102-97. doi: 10.22037/meipm.v3i2.10075 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10075 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/10075 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777925 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: حوادث رانندگی یکی از معضلات مهم بهداشتی است که سلامت انسان ها را به خطر میاندازد. لذا بر آن شدیم تا به بررسی مرگومیر ناشی از این حوادث در استان گیلان در طی سال های 91-90 بپردازیم.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با بررسی 1620 مورد مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی در گیلان در طی سالهای 1391-1390 صورت گرفته است. برای همه افراد چکلیستی شامل متغیرهای جنس، فصل و ماه تصادف، محل فوت (صحنه حادثه، حین انتقال، بیمارستان، منزل)، محل تصادف (داخل شهر، خارج شهر، جاده روستایی)، علت فوت (ضربه به سر، خونریزی، شکستگی متعدد، سوختگی) تهیهشده و دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای آماری chi square تجزیهوتحلیل شدند و سطح معنیدار بودن 05/0 در نظر گرفته شد.یافتهها: بررسیها نشان داد از کل متوفیان این دو سال که 1620 مورد بود،291 مورد (18 درصد) زن و 1329 مورد (82 درصد) مرد بود. بیشترین تصادفات در جادههای برونشهری با 1147 مورد (8/07 درصد) اتفاق افتاده بود. بیشترین موارد فوتشدگان با 864 مورد (3/53 درصد) در محل تصادف اتفاق افتاده بود و بیشترین علت فوت با 941 مورد (1/58 درصد) براثر ضربه به سر بود. بیشترین فصل تصادفات نیز با 458 مورد (3/28 درصد) در فصل پاییز و در ماه مهر با 170 مورد (5/10 درصد) اتفاق افتاده بود. نتیجهگیری: اکثر متوفیان حوادث ترافیکی را مردان تشکیل میدهند که نیازمند مداخلات لازم در جهت پیشگیری از این معظل است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 319 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10075 | |
| dc.subject | حوادث ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | مرگومیر | fa_IR |
| dc.subject | استان گیلان | fa_IR |
| dc.title | اپیدمیولوژی مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی در استان گیلان در سال های 1391-1390 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات ترومای جادهای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات ترومای جادهای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 102 | |
| dc.citation.epage | 97 | |