نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلي مراديfa_IR
dc.contributor.authorخالد رحمانيfa_IR
dc.contributor.authorجليل حسنيfa_IR
dc.contributor.authorحميدرضا گيلاسيfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه دارابيfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:52:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:52:31Z
dc.date.available1399-12-08T21:52:31Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:52:31Z
dc.date.issued2018-12-09en_US
dc.date.issued1397-09-18fa_IR
dc.date.submitted2018-07-16en_US
dc.date.submitted1397-04-25fa_IR
dc.identifier.citationعلي مرادي, خالد رحماني, جليل حسني, حميدرضا گيلاسي, فاطمه دارابي. (1397). بررسي عوامل خطر مرتبط با سوانح و حوادث ترافيکي در رانندگان شهر کاشان. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 6(2), 64-55. doi: 10.22037/meipm.v6i2.22154fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i2.22154
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/22154
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777899
dc.description.abstractسابقه و هدف: ايران يكي از كشورهاي داراي بيشترين موارد جراحات و مرگ‌ و مير ناشي از حوادث ترافيکي است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسي عوامل خطر مرتبط با حوادث ترافيکي در رانندگان شهر کاشان، ايران بود.روش بررسي: در اين مطالعه مورد شاهدي 155 راننده صدمه‌ديده يا فوت‌شده در اثر سوانح رانندگي مرتبط با اتومبيل به عنوان گروه مورد انتخاب شدند و به ازاي هر مورد، يک راننده که در همان ساعت و روز هفته از مکان رخداد تصادف عبور مي‌کرد، به‌عنوان شاهد انتخاب شد. تحليل داده ها با استفاده از آزمون کاي دو و مدل رگرسيون لجستيک در نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.يافته ها: در اين مطالعه درمجموع 310 راننده اتومبيل (در هريک از گروه‌هاي مورد و شاهد 155 راننده) موردبررسي قرار گرفت که 304(1/98 %) نفر آن‌ها مرد و 6(9/1 %) نفر زن بودند. پس از حذف اثر متغيرهاي مخدوش‌کننده با استفاده از مدل رگرسيون لجستيک ارتباط معني‌دار بين شغل (25/6=OR)، تحصيلات (33/8=OR)، عادت رانندگي در شب (91/4=OR)، عدم استفاده از کمربند ايمني (26/5=OR)، سابقه تصادف (63/2=OR)، سابقه مصرف دارو (70/3=OR)، وضعيت بينائي (31/5=OR) و وقوع سانحه رانندگي مشاهده شد.نتيجه‌گيري: براساس نتايج اين مطالعه، وقوع حوادث ترافيکي با متغيرهاي مختلفي همچون تحصيلات پائين تر، رانندگي در شب، نبستن کمربند ايمني، سابقه تصادف قبلي و سابقه مصرف دارو ارتباط معني دار دارد. از نتايج مطالعه حاضر مي‌توان در طراحي بهتر برنامه‌هاي پيشگيري از سوانح ترافيکي و ارتقاء ايمني معابر عمومي استفاده نمود.  How to cite this article:Moradi A, Rahmani Kh, Hasani J, Gilasi HR, Darabi F. Assessment of Risk Factors Related to Traffic Crashes among Drivers in Kashan. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(2):55-64.fa_IR
dc.format.extent356
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i2.22154
dc.subjectسوانح و حوادث رانندگيfa_IR
dc.subjectرانندگانfa_IR
dc.subjectعوامل خطرfa_IR
dc.subjectکاشانfa_IR
dc.titleبررسي عوامل خطر مرتبط با سوانح و حوادث ترافيکي در رانندگان شهر کاشانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمعاونت بهداشتي، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني همدان، همدان، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکي کردستان، سنندج، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه اپيدميولوژي، دانشکده علوم پزشکي تربت جام، تربت جام، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کاشان، کاشان، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت عمومي، دانشکده علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني اسدآباد، اسدآباد، ايرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage64
dc.citation.epage55


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد