| dc.contributor.author | بتول صداقتی شکری | fa_IR |
| dc.contributor.author | سید رسول داودی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمید رضا بهنود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:49:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:49:39Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:49:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:49:39Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-14 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-02-24 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بتول صداقتی شکری, سید رسول داودی, حمید رضا بهنود. (1398). بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد رانندگان شهر گرگان با استفاده از تحلیل عاملی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 6(4), 236-229. doi: 10.22037/meipm.v6i4.26007 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.26007 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/26007 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777868 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: در میان این ابزارهای درون خودرویی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی نیز از منابع حواسپرتی در جهان شناختهشده است. به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از استفاده از آن هنگام رانندگی، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی رفتار راننده و تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی بود.روش بررسی: جهت رسیدن به اهداف از تئوری رفتار برنامهریزیشده طرح استفاده گردید و سپس پرسشنامهای بر اساس این تئوری طراحی و در شهر گرگان جمعآوری شد و از طریق روش « تحلیل عاملی» عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که از میان پنج عامل مطرحشده در تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، کنترل رفتار درک شده با تبیین 23/25 تأثیرگذارترین عامل تئوری رفتار برنامهریزیشده طرح بود. همچنین عوامل اعتیاد به تلفن همراه و مشخصات جمعیت شناختی (سن و جنسیت) به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند.نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده این است که راننده تصور میکند بر رفتار خودکنترل داشته و قادر است در مقابل وقایع غیرمنتظره (مانند ترمز ناگهانی خودروی مقابل به هنگام استفاده از تلفن همراه) واکنش مناسب و سریع نشان دهد از میان سایر عوامل، مهمترین عاملی است که موجب استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی میشود. لذا توجه مسئولین، به این کاستیها و تلاش در راستای اصلاح و فرهنگسازی رانندگان ضروری به نظر میرسد.How to cite this article:Sedaghati Shokri B, Davoodi SR, Behnood HR. Investigating the Effect of Cell Phone Use on Gorgan City Drivers’ Performance by Using Factor Analysis. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4): 229-36. | fa_IR |
| dc.format.extent | 331 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.26007 | |
| dc.subject | تحلیل عاملی | fa_IR |
| dc.subject | رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | استفاده از تلفن همراه | fa_IR |
| dc.subject | تئوری رفتار برنامهریزیشده | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد رانندگان شهر گرگان با استفاده از تحلیل عاملی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامه ریزی حمل ونقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین الملل امام خمینی، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه برنامه ریزی حمل ونقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 236 | |
| dc.citation.epage | 229 | |