نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبتول صداقتی شکریfa_IR
dc.contributor.authorسید رسول داودیfa_IR
dc.contributor.authorحمید رضا بهنودfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:49:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:49:39Z
dc.date.available1399-12-08T21:49:39Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:49:39Z
dc.date.issued2019-05-14en_US
dc.date.issued1398-02-24fa_IR
dc.date.submitted2019-06-17en_US
dc.date.submitted1398-03-27fa_IR
dc.identifier.citationبتول صداقتی شکری, سید رسول داودی, حمید رضا بهنود. (1398). بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد رانندگان شهر گرگان با استفاده از تحلیل عاملی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 6(4), 236-229. doi: 10.22037/meipm.v6i4.26007fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.26007
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/26007
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777868
dc.description.abstractسابقه و هدف: در میان این ابزارهای درون خودرویی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی نیز از منابع حواس­پرتی در جهان شناخته‌شده است. به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از استفاده از آن هنگام رانندگی، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی رفتار راننده و تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی بود.روش­ بررسی: جهت رسیدن به اهداف از تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده طرح استفاده گردید و سپس پرسشنامه­ای بر اساس این تئوری طراحی و در شهر گرگان جمع­آوری شد و از طریق روش « تحلیل عاملی» عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ­ها: یافته­ های تحقیق نشان داد که از میان پنج عامل مطرح‌شده در تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، کنترل رفتار درک شده با تبیین 23/25 تأثیرگذارترین عامل تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده طرح بود. همچنین عوامل اعتیاد به تلفن همراه و مشخصات جمعیت شناختی (سن و جنسیت) به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.نتیجه­ گیری: نتایج نشان‌دهنده این است که راننده تصور می­کند بر رفتار خودکنترل داشته و قادر است در مقابل وقایع غیرمنتظره (مانند ترمز ناگهانی خودروی مقابل به هنگام استفاده از تلفن همراه) واکنش مناسب و سریع نشان دهد از میان سایر عوامل، مهم‌ترین عاملی است که موجب استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی می­شود. لذا توجه مسئولین، به این کاستی­ها و تلاش در راستای اصلاح و فرهنگ‌سازی رانندگان ضروری به نظر می­رسد.How to cite this article:Sedaghati Shokri B, Davoodi SR, Behnood HR. Investigating the Effect of Cell Phone Use on Gorgan City Drivers’ Performance by Using Factor Analysis. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4): 229-36.fa_IR
dc.format.extent331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.26007
dc.subjectتحلیل عاملیfa_IR
dc.subjectرانندگیfa_IR
dc.subjectاستفاده از تلفن همراهfa_IR
dc.subjectتئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شدهfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد رانندگان شهر گرگان با استفاده از تحلیل عاملیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه­ ریزی حمل ­ونقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین ­الملل امام خمینی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه برنامه ­ریزی حمل ونقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue4
dc.citation.spage236
dc.citation.epage229


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد