نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمد عباسیfa_IR
dc.contributor.authorمهدی صادقیfa_IR
dc.contributor.authorعلی اکبر اعظمیfa_IR
dc.contributor.authorسید مهدی اسماعیلیfa_IR
dc.contributor.authorجعفر کاووسیfa_IR
dc.contributor.authorایوب آریافردfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:44:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:44:43Z
dc.date.available1399-12-08T21:44:42Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:44:43Z
dc.date.issued2017-01-16en_US
dc.date.issued1395-10-27fa_IR
dc.date.submitted2016-09-28en_US
dc.date.submitted1395-07-07fa_IR
dc.identifier.citationمحمد عباسی, مهدی صادقی, علی اکبر اعظمی, سید مهدی اسماعیلی, جعفر کاووسی, ایوب آریافرد. (1395). بررسي عوامل مرتبط با حوادث ترافيکي جاده‌اي منجر به جرح يا فوت در شهرستان شاهرود. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(2), 90-83. doi: 10.22037/meipm.v4i2.14132fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14132
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/14132
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777816
dc.description.abstractسابقه و هدف: حوادث ترافیکی به عنوان یکی از علل عمده مرگ و ناتوانی در سراسر جهان مطرح می‌باشد. عوامل متعددی در بروز این حوادث نقش دارند که شناسایی این عوامل با توجه به شرایط خاص هر منطقه ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با حوادث ترافیکی جاده‌اي منجر به جرح یا فوت در شهرستان شاهرود انجام شد.روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در فاصله زمانی تیرماه لغایت آذرماه 1390 انجام شد. ویژگی-های فردی و عوامل مرتبط با حوادث ترافیکی جاده‌ای در سه بخش انسانی، جاده‌ای و محیطی از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید. پس از تأیید روایی صوری و محتوی، پرسشنامه توسط تکنسین‌هاي فوریت‌های پزشکی و با همکاری کارکنان هلال احمر و پلیس ‌راه تکمیل شد. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی و کای مجذور انجام شد.یافته‌ها: از 363 مورد، بیشترین حوادث مربوط به رانندگان حادثه دیده مرد و در محدوده سنی 30 تا 39 سال (44/6%) بود. حوادث ترافيکي باعث مجروح شدن 864 و مرگ 48 نفر شده بود. شايع‌ترين عوامل انساني، خستگي و خواب آلودگي (60/9%)، سرعت يا سبقت غير مجاز (24/8%) و انجام کار اضافي همراه با رانندگي (19/3%) گزارش شد. 61/7% از حوادث در جاده‌های فاقد شانه رخ داده یود و در 38/3% موارد عرض کم جاده گزارش شد. اغلب حوادث ترافیکی در هوای صاف و آفتابی (62/6%) رخ داده بود.نتیجه‌گیری: خستگی و خواب آلودگی شیوع بالایی در بین رانندگان دارد، آموزش اقدامات پیشگیری همچون استراحت کافی قبل از رانندگی و عدم رانندگی مداوم در مسافت‌های طولانی، توجه به وضعیت جسمی و روحی رانندگان و از طرف دیگر بهبود وضع جاده‌ها، شناسایی نقاط حادثه خیز و نصب علائم هشدار دهنده در این نقاط از سوی مسئولین و نظارت و کنترل بیشتر پلیس توصیه می‌شود.How to cite this article:Abbasi M, Sadeghi M, Azami AA, Esmaeili SM, Kavousi J, Aryafard A. Factors Related to Road Traffic Accidents Leading to Injury or Death in Shahroud City. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2): 83-90 .fa_IR
dc.format.extent275
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14132
dc.subjectحوادث ترافیکیfa_IR
dc.subjectتصادفfa_IR
dc.subjectجراحتfa_IR
dc.titleبررسي عوامل مرتبط با حوادث ترافيکي جاده‌اي منجر به جرح يا فوت در شهرستان شاهرودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي قم، قم، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شاهرود، شاهرود، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شاهرود، شاهرود، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکي شاهرود، شاهرود، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شاهرود، شاهرود، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شاهرود، شاهرود، ايرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage90
dc.citation.epage83


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد