نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلیلا توکلیfa_IR
dc.contributor.authorنرگس خانجانیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:44:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:44:37Z
dc.date.available1399-12-08T21:44:37Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:44:37Z
dc.date.issued2017-01-16en_US
dc.date.issued1395-10-27fa_IR
dc.date.submitted2016-09-28en_US
dc.date.submitted1395-07-07fa_IR
dc.identifier.citationلیلا توکلی, نرگس خانجانی. (1395). الگوي تصادفات درون‌شهري با تأکيد بر عوامل مؤثر در بروز آن‌ها در شهر کرمان 1393- 1391. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(2), 108-101. doi: 10.22037/meipm.v4i2.14138fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14138
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/14138
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777815
dc.description.abstractسابقه و هدف: مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل به‌حساب می‌آید و دومین علت مرگ‌ومیر است. شناخت عوامل مؤثر بر بروز این حوادث می‌تواند به کنترل و کاهش این وقایع کمک کند. این مطالعه باهدف شناخت دقیق‌تر عوامل دخیل در تصادفات درون‌شهری مرکز پهناورترین استان کشور و همچنین الگوی رخداد این تصادفات انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی همه تصادفات درون‌شهری ثبت‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان طی سال‌های 91 تا 93 برای بررسی در نظر گرفته شدند. داده‌ها به‌صورت توصیفی و با استفاده از روش کای دو در نرم‌افزار SPSS نسخه‌22 و سری زمانی در نرم‌افزار Minitab نسخه 17 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: درمجموع 127335 مورد تصادف ثبت‌شده وارد مطالعه شد. بیشترین سن راننده‌های مقصر 18 تا 25 سال (24/2%)، بیشترین رده‌ی تحصیلی دیپلم (60/9%) بیشترین جنسیت مرد (86/6%)، بیشترین علت ثبت‌شده عدم توجه به جلو (38/2%)، بیشترین وسیله نقلیه‌ی درگیر سواری (72/4%)، بیشترین نوع برخورد وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر (36/4%) و بیشترین تصادفات در روز (70/3%) اتفاق افتاده بود. بروز تصادفات با همه این متغیرها رابطه معنی‌داری نشان داد (001/0>P).نتیجه‌گیری: راننده‌های مرد و جوان بیشتر در بروز تصادفات نقش داشتند. انجام بررسی‌های بیشتر و اختصاصاً برای تعیین سهم هر یک از عوامل خطرساز و پیشگیرانه در بروز این سوانح و ارائه‌ راهکارهای کلی لازم است. How to cite this article:Tavakkoli L, Khanjani N. The Pattern of Road Crashes Emphasizing the Factors involved in their Occurrence in Kerman city 2012-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2):101-8 .fa_IR
dc.format.extent337
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14138
dc.subjectسوانح ترافیکیfa_IR
dc.subjectتصادفاتfa_IR
dc.subjectکرمانfa_IR
dc.titleالگوي تصادفات درون‌شهري با تأکيد بر عوامل مؤثر در بروز آن‌ها در شهر کرمان 1393- 1391fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي ارشد، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کرمان، کرمان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کرمان، کرمان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage108
dc.citation.epage101


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد