| dc.contributor.author | لیلا توکلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نرگس خانجانی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:44:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:44:37Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:44:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:44:37Z | |
| dc.date.issued | 2017-01-16 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-27 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-09-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | لیلا توکلی, نرگس خانجانی. (1395). الگوي تصادفات درونشهري با تأکيد بر عوامل مؤثر در بروز آنها در شهر کرمان 1393- 1391. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 4(2), 108-101. doi: 10.22037/meipm.v4i2.14138 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14138 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/14138 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777815 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل بهحساب میآید و دومین علت مرگومیر است. شناخت عوامل مؤثر بر بروز این حوادث میتواند به کنترل و کاهش این وقایع کمک کند. این مطالعه باهدف شناخت دقیقتر عوامل دخیل در تصادفات درونشهری مرکز پهناورترین استان کشور و همچنین الگوی رخداد این تصادفات انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی همه تصادفات درونشهری ثبتشده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان طی سالهای 91 تا 93 برای بررسی در نظر گرفته شدند. دادهها بهصورت توصیفی و با استفاده از روش کای دو در نرمافزار SPSS نسخه22 و سری زمانی در نرمافزار Minitab نسخه 17 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: درمجموع 127335 مورد تصادف ثبتشده وارد مطالعه شد. بیشترین سن رانندههای مقصر 18 تا 25 سال (24/2%)، بیشترین ردهی تحصیلی دیپلم (60/9%) بیشترین جنسیت مرد (86/6%)، بیشترین علت ثبتشده عدم توجه به جلو (38/2%)، بیشترین وسیله نقلیهی درگیر سواری (72/4%)، بیشترین نوع برخورد وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر (36/4%) و بیشترین تصادفات در روز (70/3%) اتفاق افتاده بود. بروز تصادفات با همه این متغیرها رابطه معنیداری نشان داد (001/0>P).نتیجهگیری: رانندههای مرد و جوان بیشتر در بروز تصادفات نقش داشتند. انجام بررسیهای بیشتر و اختصاصاً برای تعیین سهم هر یک از عوامل خطرساز و پیشگیرانه در بروز این سوانح و ارائه راهکارهای کلی لازم است. How to cite this article:Tavakkoli L, Khanjani N. The Pattern of Road Crashes Emphasizing the Factors involved in their Occurrence in Kerman city 2012-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2):101-8 . | fa_IR |
| dc.format.extent | 337 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14138 | |
| dc.subject | سوانح ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | تصادفات | fa_IR |
| dc.subject | کرمان | fa_IR |
| dc.title | الگوي تصادفات درونشهري با تأکيد بر عوامل مؤثر در بروز آنها در شهر کرمان 1393- 1391 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کرمان، کرمان، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کرمان، کرمان، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 108 | |
| dc.citation.epage | 101 | |