نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیرازه ارقامیfa_IR
dc.contributor.authorسارا بهرامی نیاfa_IR
dc.contributor.authorفرزانه شریفیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:44:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:44:26Z
dc.date.available1399-12-08T21:44:26Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:44:26Z
dc.date.issued2017-01-16en_US
dc.date.issued1395-10-27fa_IR
dc.date.submitted2016-09-28en_US
dc.date.submitted1395-07-07fa_IR
dc.identifier.citationشیرازه ارقامی, سارا بهرامی نیا, فرزانه شریفی. (1395). طراحي پرسشنامه خود اظهاري خستگي رانندگان اتوبوس بين‌شهري. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(2), 134-129. doi: 10.22037/meipm.v4i2.14144fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14144
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/14144
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777813
dc.description.abstractسابقه و هدف: سیستم اتوبوس‌رانی بین‌شهری یکی از گسترده‌ترین شبکه‌‌های جابه‌جایی مسافران است. رانندگان این سیستم در معرض خستگی‌‌های ذهنی و جسمی قرار دارند که عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. در میان ابزار‌‌های سنجش خستگی، پرسشنامه به دلیل مشارکت مستقیم راننده و راحتی تحلیل یافته‌‌ها از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدف مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین‌شهری است.روش بررسی: مطالعه از نوع طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه بود که  نخست با 30 راننده اتوبوس بین‌شهری مصاحبه شد. مصاحبه‌ها تا زمان اشباع داده‌‌ها ادامه یافت. با توجه به آنالیز مصاحبه‌ها، گویه‌های اولیه استخراج شدند. پس از تأیید روایی صوری گویه‌ها، برای بررسی روایی محتوا از مدل لوشی استفاده شد. پذیرش گویه‌ها بر مبنای کسب نمره دست‌کم 0/99 برای نسبت روایی محتوا و 0/75 برای شاخص روایی محتوایی صورت گرفت. پایایی گویه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 0/75 بررسی شد. کلیه تجزیه‌وتحلیل‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته‌ها: مصاحبه با رانندگان، فهرستی دربردارنده 28 گویه پدید آورد. نتایج نشان داد همه گویه‌ها از روایی صوری برخوردار بوده، ولی ضرورت استفاده از هفت گویه کمتر از 0/99بود که موجب حذف آن‌ها شد و پرسشنامه دارای 21 گویه شد. کلیه 21 گویه باقی‌مانده از سادگی، روشنی و ارتباط کافی (0/75=CVI و 0/99 = CVR) برخوردار بودند. پایایی پرسشنامه نهایی نیز تأیید شد (0/93=α).نتیجه‌گیری: پرسشنامه طراحی‌شده می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مفید در بررسی خستگی در رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری مورداستفاده قرار گیرد. How to cite this article:Arghami Sh, Bahramnia S, Sharifi F. Designing a Self-Report Fatigue Questionnaire for Intercity Bus Drivers. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2):129 -34.fa_IR
dc.format.extent301
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14144
dc.subjectخستگیfa_IR
dc.subjectرانندگان اتوبوس بین‌شهریfa_IR
dc.subjectپرسشنامهfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.titleطراحي پرسشنامه خود اظهاري خستگي رانندگان اتوبوس بين‌شهريfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه مهندسي بهداشت حرفه‌اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي زنجان، زنجان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي مهندسي بهداشت حرفه‌اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي زنجان، زنجان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي مهندسي بهداشت حرفه‌اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي زنجان، زنجان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage134
dc.citation.epage129


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد