نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپریسا بازدار اردبیلیfa_IR
dc.contributor.authorپیمان پژمان زادfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:42:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:42:46Z
dc.date.available1399-12-08T21:42:46Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:42:46Z
dc.date.issued2021-01-30en_US
dc.date.issued1399-11-11fa_IR
dc.date.submitted2020-08-31en_US
dc.date.submitted1399-06-10fa_IR
dc.identifier.citationپریسا بازدار اردبیلی, پیمان پژمان زاد. (1399). بررسي رابطه عليت بين توسعه حمل ونقل جاده اي و تصادفات در کشور. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 8(4), 246-238. doi: 10.22037/meipm.v8i4.32062fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v8i4.32062
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/32062
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777795
dc.description.abstractسابقه و هدف: تصادفات جاده‌اي و پيامدهاي آن‌ مسئله‌اي بسيار مهم براي همه  کشورها اعم از توسعه‌يافته و درحال‌توسعه است. هدف اين مقاله بررسي رابطه عليت بين توسعه حمل‌ونقل جاده‌اي و تصادفات کشور طي سال‌هاي 98- 1375 بود.  روش بررسي: ابتدا روش تحقيق و داده‌هاي آماري مورداستفاده بررسي‌شد و سپس از آزمون ريشه واحد ديکي فولر تعميم‌يافته جهت بررسي مانايي متغيرها استفاده‌شد و سپس آزمون هم انباشتگي جهت تعيين رابطه بلندمدت بين متغيرها انجام‌شد و در ادامه از آزمون عليت گرنجري جهت تعيين رابطه کوتاه‌مدت بين متغيرها استفاده‌شد. در مرحله آخر باقيمانده-هاي حاصل از رگرسيون هم انباشته را محاسبه و پارامترهاي کوتاه‌مدت را با تخمين مدل تصحيح خطا به دست آمد. يافته‌ها: نتايج حاصل از آزمون نشان داد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت ميان متغيرهاي رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر با متغير ميزان رشد تصادفات در اين بخش رابطه وجود داشت و اين رابطه يک‌طرفه بود. رابطه علّي از طرف رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر به سمت رشد ميزان تصادفات در اين بخش است که در سطح 5 درصد معني‌دار بود. به اين معني که رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر باعث رشد ميزان تصادفات کشور در بخش حمل-ونقل جاده‌اي کشور بود. نتيجه‌گيري: نتايج حاکي از يک رابطه بلندمدت بين رشد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر با رشد ميزان تصادفات کشور در اين بخش است که اثر ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر  بر روي رشد ميزان تصادفات مثبت است. نتايج حاصل از آزمون عليت گرنجر در کوتاه‌مدت نشان‌دهنده يک رابطه علي يک‌طرفه از سوي ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، رشد ميزان حمل کالا و رشد ميزان حمل مسافر به سمت رشد ميزان تصادفات کشور در اين بخش مي‌باشد اما هيچ‌گونه رابطه علي دوطرفه‌اي بين اين متغيرها وجود ندارد. نتايج حاصل از مدل تصحيح خطا، نتايج حاصل از آزمون عليت گرنجر را تائيد مي‌کند. How to cite this article: Bazdar-Ardabily P, Pejmanzad P. Investigating the Causality Relationship between the Development of Road Transport and Accidents in the Country. J Saf Promot Inj Prev. 2021; 8(4):238-46.fa_IR
dc.format.extent608
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v8i4.32062
dc.subjectتوسعه حمل ونقل جاده ايfa_IR
dc.subjectتصادفات جاده ايfa_IR
dc.subjectخودرگرسيون برداريfa_IR
dc.subjectعليت گرنجريfa_IR
dc.titleبررسي رابطه عليت بين توسعه حمل ونقل جاده اي و تصادفات در کشورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage246
dc.citation.epage238


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد