• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و تندرستی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و تندرستی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسي نقش پيش‌بيني‌‌كنندگي تاب‌آوري، حمايت اجتماعي و هوش معنوي در بهزيستي فاعلي مادران داراي دانش‌آموزان كم‌توان ذهني

    (ندگان)پدیدآور
    Fariba ORCID:0000-0002-7525-1213 Sattarpour Iranaghi1*Yavar Jamali Gharakhanlou2Leyla Hemmati3Hamed Moradikia4
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    872.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه : باتوجه به اثرات مثبت تاب‌آوري، حمايت اجتماعي و هوش معنوي بر انطباق مثبت و رشد فرد در شرایط مشکل، هدف از اجراي این پژوهش بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی تاب‌آوري، حمایت اجتماعی و هوش معنوي در بهزيستي فاعلي مادران داراي دانش‌آموزان كم‌توان ذهني است. مواد و روش‌ها: اين پژوهش يك مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است كه جامعه آماری آن، کليه مادران (436 نفر) دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک در سال تحصیلی 96-1395 بود. بدين منظور، 216 نفر از مادران مدرسه استثنایی نور در شهر اراک به روش نمونه‌گیری در دسترس از جامعه انتخاب شده‌‌اند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس، مقياس سنجش هوش معنوي کینگ، مقياس تاب‌آوري کانر و دیویدسون، مقياس شادکامی فاعلي ليوبومرسکي و لپر و مقياس رضايت از زندگي دينر بودند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شد. نتایج: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که تاب‌آوري، حمايت اجتماعي و هوش معنوي با بهزيستي فاعلي و ابعاد آن (شادكامي و رضايت از زندگي) رابطه مثبت معنی‌دار دارد. همچنين نتايج رگرسيون چندگانه نشان داد كه هوش معنوي (42/0= B )، حمايت اجتماعي (37/0= B ) و تاب‌آوري (11/0= B ) می‌تواند تغییرات مربوط‌به بهزيستي فاعلي را در مادران دانش‌آموزان کم توان ذهنی، به‌صورت معنی‌داری پیش‌بینی کند و 43 درصد از واریانس بهزيستي فاعلي توسط این متغیرها تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: با افزایش هوش معنوي، حمایت اجتماعی و تاب‌آوری می‌توان بهزیستی فاعلي (شادكامي و رضايت از زندگي) را در مادران افزایش داد.
    کلید واژگان
    تاب‌آوري
    حمايت اجتماعي
    هوش معنوي
    بهزيستي فاعلي
    دانش‌آموزان كم‌توان ذهني

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-07-30
    1397-05-08
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    سازمان پدید آورنده
    1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان- واحد تبریز- دانشگاه آزاد اسلامی- تبریز- ایران.
    2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- دانشکده علوم انسانی و تربیتی- گروه علوم اجتماعی- دانشجوی دکتری.
    3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- دانشکده علوم انسانی و تربیتی- گروه روانشناسی- کارشناس ارشد.
    4- دانشگاه تهران- دانشکده روانشناسي و علوم تربیتي- گروه روانشناسي و آموزش کودکان استثنایي- کارشناسي ارشد.

    شاپا
    1735-577X
    2345-3753
    URI
    https://dx.doi.org/10.22100/jkh.v13i1.1889
    http://knh.shmu.ac.ir/index.php/site/article/view/1889
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/775157

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب