بررسی آزمایشگاهی خواص مکانیکی بتن با مقاومت معمولی حاوی الیاف فلزی و الیاف پلیمری اصلاح شده
(ندگان)پدیدآور
مقصودیان, شهراممقصودیان, شهرامجندقی علایی, فرشیدجندقی علایی, فرشیدنعمت زاده, مهدینعمت زاده, مهدینوع مدرک
Textپژوهشی اصيل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مودهای خرابی نامطلوب در گسیختگی تیرهای بتن آرمه، مود برشی است. مقاومت کششی پایین بتن معمولی و شکست ترد ناشی از خرابی برشی در تیرهای بتن آرمه میتواند با اضافه نمودن درصد مناسبی از الیاف فولادی بهبود یابد. همچنین الیاف ترکیبی میتوانند بتن را در برابر کرنشهای پایین و بالا مسلح نمایند. ترکیب الیاف با مدول الاستیسیته بالا و پایین قادرند از پیدایش ماکرو و میکرو ترکها جلوگیری نمایند. در این مقاله ابتدا به منظور بررسی و شناخت دقیق رفتار بیرون کشیدگی الیاف فلزی موجدار با قلاب انتهایی و مقایسه آن با رفتار الیاف فلزی قلابدار و الیاف فلزی موجدار به تنهایی، یک مطالعه تجربی بر روی رفتار بیرونکشیدگی الیاف فوق در حالتی که الیاف عمود بر عرض ترک قرار میگیرند صورت میپذیرد. در ادامه تأثیر الیاف پلیمری اصلاح شده به همراه مقادیر مختلف از الیاف فلزی موجدار با قلاب انتهایی بر خواص مکانیکی بتن مقاومت معمولی نظیر مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیر مستقیم (دونیم شدن) و مقاومت خمشی مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت ضوابط مربوط به پذیرش بتن الیافی در تیرهای بدون خاموت به عنوان آرماتور برشی حداقل، بر اساس آییننامه ACI 318- 2011 بررسی میگردد. بدین منظور در بخش اول جهت مشاهده پاسخ بیرونکشیدگی الیاف، شامل بیشینه نیروی بیرونکشیدگی و لغزش مربوط به نقطه بیشینه نیرو 25 نمونه تهیه شد. در ادامه جهت بررسی خواص مکانیکی بتن 45 نمونه در 5 گروه آزمایشی ساخته شد و درصد حجمی الیاف پلیمری اصلاح شده به میزان %25/0 حجم بتن ثابت و درصد حجمی الیاف فلزی در سه رده % 5/0 و %75/0 و % 0/1 حجم بتن انتخاب گردید. نتایج مطالعات انجام شده نشان میدهد که با افزودن الیاف پلیمری به میزان %25/0 و الیاف فلزی موجدار با قلاب انتهایی به میزان %0/1 افزایش مقاومت فشاری و مقاومت کششی غیر مستقیم نسبت به بتن معمولی به ترتیب %5/27 و %7/66 میباشد. همچنین در تمامی موارد با اضافه نمودن الیاف فلزی به همراه الیاف پلیمری با درصدهای مشخص شده فوق، الیاف میتوانند عملکرد مناسبی در رفتار بعد از ترکخوردگی در جذب انرژی از خود نشان دهند علاوه بر آن شرایط پذیرش بتنهای الیافی پیشنهادی بر اساس آییننامه ACI 318-2011 برای الیاف فلزی با درصدهای %5/0 و %75/0 و %0/1 حجم به عنوان آرماتور حداقل برشی مورد تأیید میباشد.
کلید واژگان
الیاف فولادیمقاومت برشی بتن الیافی
الیاف ترکیبی
خواص مکانیکی
الیاف پلیمری.
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2020-02-011398-11-12
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی شاهروددانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
شاپا
2476-6763Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مطالعه رفتار رنگرزی الیاف پلیپروپیلن اصلاح شده به روش تولید الیاف آمیخته پلیمری بخش اول: تأثیر عملیات کشش الیاف و وزن مولکولی ماده رنگزای دیسپرس
قاسمی, طیبه؛ توانایی, محمد علی؛ صفی, مهدی؛ موسوی شوشتری, احمد (موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش, 2012-06-21)در این پژوهش رفتار جذب ماده رنگزا توسط الیاف اصلاح شده پلیپروپیلن که به روش تولید الیاف آمیختهای پلیپروپیلن/پلی بوتیلن ترفتالات در یک فرآیند ذوب ریسی صنعتی تولید شده است، مورد مطالعه قرارگرفته است. در این راستا تأثیر ...
-
تاثیر لایه چینی الیاف و محیط های حرارتی بر خواص خمشی کامپوزیتهای هیبریدی اپوکسی/ الیاف بازالت/الیاف کربن لایه نازک تک جهته
موسوی بفروئی, سید محمدصالح؛ اسلامی فارسانی, رضا؛ گرانمایه, عبدالرضا (دانشگاه علم و صنعت ایرانIran University of Science and Technology, 2021-08-23)در این مطالعه تاثیرات دماهای مختلف محیطی و لایه چینی الیاف بر رفتار خمشی کامپوزیت های هیبریدی متشکل از رزین اپوکسی، الیاف بازالت و الیاف نازک تک جهته کربن مورد بررسی قرار گرفت. کامپوزیت های هیبریدی با استفاده از روش لایه ...
-
بررسی تأثیر مقدار الیاف و رده مقاومت بر مشخصات مکانیکی بتن با الیاف فولادی
رخشانی مهر, مهراله؛ بخشی, حسین (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2015-05-22)در پژوهش حاضر با انجام یک سری کارهای آزمایشگاهی، تأثیر میزان الیاف فولادی بکار رفته در بتنهایی با رده مقاومتی مختلف بر مؤلفههای رفتار بتن از حیث جنبههای مختلف مقاومت آن بررسی میشود. طرح اختلاط نمونهها برای دستیابی ...




