مقایسه سلامت روان دانشآموزان دختر دارای قاعدگی عادی، زودرس و دیررس در شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
ایراننژاد, الهامایراننژاد, الهامسلطانیزاده, محمدسلطانیزاده, محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف:دگرگونیهای ایجادشده همراه با شروع قاعدگی بر مؤلفههای روانشناختی ازجمله سلامت روان اثر میگذارد. در این راستا این مطالعه با هدف مقایسه سلامت روان دختران دارای قاعدگی زودرس، دیررس و عادی انجام شد.
مواد و روشها:این مطالعه یک طرح توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود وجامعه آماری آن را دانشآموزان دختر 9 تا 17 ساله شهر اصفهان تشکیل میدادند. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای و حجم نمونه 56، 37 و 43 نفر به ترتیب برای گروه دارای قاعدگی عادی، زودرس و دیررس بود. ابزار این مطالعه پرسشنامه سلامت روان کودکان 3 تا 18 سال (PSC) جلینک، مورفی و بورنز (1986) بود. دادههای گردآمده با استفاده از نرمافزارSPSSو آزمون آماری کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها:بین دو گروه دختران دارای قاعدگی عادی و زودرس در سلامت روان و زیرمقیاسهای آن تفاوت معنیداری وجود نداشت. دختران دارای قاعدگی دیررس سلامت روان بیشتری نسبت به دختران دارای قاعدگی زودرس و عادی داشتند (0۱/0>P).
نتیجهگیری:به نظر میرسد زمان شروع قاعدگی بر سلامت روان اثر میگذارد. هرچه سن شروع قاعدگی بالاتر باشد، مشکلات در سلامت روان کمتر میشود
کلید واژگان
دانشآموزانسلامت روان
نخستین قاعدگی
روانشناسي باليني
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-03-011399-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانشاپا
2588-722X2588-7238




