• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 32, شماره 121
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 32, شماره 121
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط هوش هیجانی با رضایت شغلی در تکنولوژیست‌های اتاق عمل

    (ندگان)پدیدآور
    رضاقلی, پیمانرضاقلی, پیمانفروغی, پریافروغی, پریافروغی, اسراءفروغی, اسراءشهسواری, سیروسشهسواری, سیروس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    868.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: رضایت شغلی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر افزایش میزان بهره وری سازمان‌ها می‌باشد و هوش هیجانی مجموعه مهارت‌هایی است که توانایی فرد جهت مواجهه با فشار‌های محیطی را افزایش می‌دهد. با توجه به این که هوش هیجانی بر سلامت و بهداشت روانی فرد تأثیر می‌گذارد و همچنین با در نظر گرفتن نقش رضایت شغلی در کیفیت خدمات تکنولوژیست‌های اتاق عمل مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با رضایت شغلی در تکنولوژیست‌های اتاق عمل انجام شد. روش بررسی: این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی توصیفی بود و شرکت کنندگان شامل همه‌ی تکنولوژیست‌های اتاق عمل بیمارستان‌های شهر سنندج (110 نفر) بودند که به صورت سرشماری در سال 1396 انتخاب شدند و 10 نفر از تکنولوژیست‌های اتاق عمل به دلیل سابقه کمتر از یک سال از مطالعه خارج شدند. معیار ورود به مطالعه شامل: 1. حداقل یک سال کار بالینی 2. مبتلا نبودن به بیماری‌های مزمن روانی 3. مصرف نکردن مواد مخدر و روان گردان 4. نبود بحران‌های شدید مانند مرگ عزیزان درجه یک، طلاق، ورشکستگی و از دست دادن اموال در شش ماه گذشته بود. از فرم مشخصات جمعیت شناختی (شامل جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، میزان درآمد، نوع استخدام، تعداد فرزند، سن، ساعت کار و سابقه کار)، پرسشنامه هوش هیجانیSibriashring  (شامل خودآگاهی، خودکنترلی، آگاهی اجتماعی، مهارت اجتماعی و خودانگیزی) و پرسشنامه رضایت شغلی (Job Satisfaction Spector) (دارای نه حیطۀ پرداخت‌ها، ارتقاء، سرپرستی، همکاران، مزایای جانبی، پاداش‌های احتمالی، ماهیت شغل، مقررات اجرایی و ارتباطات) برای جمع آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: حدود 62 درصد شرکت کنندگان زن و 38 درصد مرد بودند. 34 درصد آن ها مجرد و 66 درصد متأهل بودند. سن اکثریت شرکت کنندگان زیر 30 سال بود و مدرک کارشناسی داشتند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی با رضایت شغلی ارتباط معنی‌داری ندارد (05/0P>). بعد مهارت‌های اجتماعی هوش هیجانی با ابعاد ارتقاء، سرپرست و ارتباطات از زیرمقیاس رضایت شغلی همبستگی معنی‌دار آماری داشت که با بعد ارتقاء و سرپرست ارتباط معکوس و با بعد ارتباطات، مستقیم بود. بعد هوشیاری اجتماعی هوش هیجانی با زیرمقیاس‌های پاداش‌های احتمالی و ارتباطات رضایت شغلی همبستگی معنی‌دار آماری داشت و این ارتباط با بعد ارتباطات، مستقیم و با بعد پاداش‌های احتمالی ضعیف و معکوس بود. بعد خودآگاهی هوش هیجانی با نمره کل رضایت شغلی ارتباط معنی‌دار آماری ضعیف و مستقیم داشت. بین خودانگیزگی با رضایت شغلی کل و ابعاد ارتباطات و پاداش‌های احتمالی همبستگی معنی‌دار آماری وجود داشت و این ارتباط با رضایت شغلی کل ضعیف و مستقیم و با بعد ارتباطات مستقیم و با پاداش‌های احتمالی ضعیف و مستقیم بود. همچنین بعد خودکنترلی هوش هیجانی با ابعاد مزایای جانبی، همکاران و ارتباطات رضایت شغلی رابطه معنی‌دار آماری ضعیف و معکوس داشت. هوش هیجانی کل با ابعاد ارتقاء، مزایای جانبی و ارتباطات رضایت شغلی همبستگی معنی‌دار آماری داشت و این ارتباط با بعد ارتقاء، ضعیف و معکوس، با بعد مزایای جانبی، معکوس و با بعد ارتباطات، مستقیم بود. میانگین هوش هیجانی 112 بود که نشان می‌دهد هوش هیجانی در سطح مطلوبی قرار دارد و میانگین و انحراف معیار رضایت شغلی 5/121 بود که نشان می‌دهد کمتر از حد متوسط می‌باشد. نتیجه‌گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد میزان رضایت شغلی تکنولوژیست‌های اتاق عمل به طور معنی‌داری کمتر از متوسط است. رضایت شغلی تحت تأثیر متغیر‌های متعددی است که این متغیر‌ها نیز به فراخور زمان و مکان و شرایط اجتماعی دچار دگرگونی می‌شوند. به نظر می‌رسد شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه به میزان زیادی تعیین کننده عوامل مؤثر بر رضایت شغلی است. رضایت شغلی تکنولوژیست‌های اتاق عمل یک مسئله تأثیر‌گذار بر کیفیت کار آن‌ها می‌باشد بنابراین نیازمند توجه بیشتر مسئولان به صورت برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به صورت دوره‌ای برای تکنولوژیست‌های اتاق عمل جهت افزایش رضایت شغلی است. با توجه به حجم بالای کار تکنولوژیست‌های اتاق عمل، پژوهشگران در این مطالعه با محدودیت زمان کافی برای پر کردن پرسشنامه روبرو بودند که جهت حل این محدودیت در نوبت‌های عصر و شب و یا روزهای تعطیل که بار کاری اتاق عمل کمتر است جهت پر کردن پرسشنامه به اتاق عمل مراجعه کردند. همچنین با توجه به رشد سریع فن‌آوری و پیشرفت در حوزه علوم سلامت ضروری است مطالعه‌ای مشابه با ابزارهای روزآمدتری صورت گیرد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند در جهت یافتن راهکار یا طراحی مداخلات در جهت افزایش امکانات رفاهی در محیط کار، ترفیع مناسب و شرایط مطلوب محیط کار برای بهبود سطح رضایت شغلی تکنولوژیست‌های اتاق عمل، به مسئولین مرکز آموزشی و درمانی دانشگاه ارائه شود.
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    رضایت شغلی
    اتاق عمل
    پرستاری

    شماره نشریه
    121
    تاریخ نشر
    2019-12-01
    1398-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مربی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایر
    مربی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایر
    کارشناس مامایی، بیمارستان امام خمینی (ره) دیواندره، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    کارشناس مامایی، بیمارستان امام خمینی (ره) دیواندره، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    دانشجو کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران (*نوسینده مسئول) شماره تماس:09180819368 Email: foroughiasra@gmail.com
    دانشجو کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران (*نوسینده مسئول) شماره تماس:09180819368 Email: foroughiasra@gmail.com
    مربی ،مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    مربی ،مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3104-other.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/764217

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب