نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصنعت‌کار, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorصنعت‌کار, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorصدرالسادات, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorصدرالسادات, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorابراهیم سلطانی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorابراهیم سلطانی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorشاوردی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorشاوردی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorباقری, حبیبهfa_IR
dc.contributor.authorباقری, حبیبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-03T21:15:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-21T21:15:14Z
dc.date.available1399-12-03T21:15:14Zfa_IR
dc.date.available2021-02-21T21:15:14Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationصنعت‌کار, مهدی, صنعت‌کار, مهدی, صدرالسادات, سید حسین, صدرالسادات, سید حسین, قاسمی, حامد, قاسمی, حامد, ابراهیم سلطانی, علیرضا, ابراهیم سلطانی, علیرضا, شاوردی, محمدرضا, شاوردی, محمدرضا, باقری, حبیبه, باقری, حبیبه. (1398). ارزیابی اثر تشکیل کمیته رسیدگی به شکایات و قصور چشم پزشکی در بیمارستان فارابی بر میزان شکایات بیماران به پزشکی قانونی و نظام پزشکی: توصیف یک الگوی بیمارستانی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 77(2), 108-114.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-9637-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/758895
dc.description.abstractزمینه و هدف: اگرچه در زمینه‌های علمی و تکنولوژی پزشکی پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است اما میزان شکایات پزشکی نیز رشد صعودی داشته است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی بر میزان کاهش شکایات بیماران به مراجع قانونی می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی بیمارانی ‌که نسبت به درمان چشم پزشکی انجام شده از فروردین ۱۳۹۷ تا پایان آذر ۱۳۹۷ در بیمارستان فارابی شهر تهران شکایت داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران شاکی در صورت تایید قصور توسط پزشکان معتمد بیمارستان برای کمیته رسیدگی به شکایت دعوت می‌شدند و موضوع شکایت مورد بررسی قرار گرفت و در جهت کسب رضایت بیماران تلاش شد. یافته‌ها: در مجموع ۸۷ بیمار با شکایت از چشم پزشکان، فرم مخصوص رسیدگی به شکایت را تکمیل نمودند. تعداد ۷۱ نفر (۸۱/۷%) از شاکیان مرد بودند. از نظر تحصیلات بیماران ۶۴ نفر (۷۳/۵%) زیردیپلم و ۳۶ نفر (۲۶/۵%) بالاتر از دیپلم بودند. از نظر آماری میزان شکایت به‌طور چشمگیری در افراد با تحصیلات کمتر، بیشتر بود (۰/۰۲P=). در بررسی فراوانی بیماری اولیه ۵۲ مورد (۵۹/۸%) مربوط به کاتاراکت و ۱۴ مورد (۱۶%) به‌علت اصلاح عیوب انکساری و جراحی رفراکتیو بودند. در بررسی شکایات توسط پزشکان معتمد بیمارستان تعداد ۱۱ مورد قصور چشم پزشکی تشخیص داده شد که درصد قصور معادل ۱۲/۶% بود و پرونده این بیماران در کمیته رسیدگی به شکایات بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت. از موارد قصور تایید شده که در کمیته مورد بررسی قرار گرفت تنها یک نفر به مراجع قانونی شکایت کرد که برابر ۹% از مورد قصور بود. این آمار نسبت به سال ۹۶ در همین مرکز که کمیته بررسی شکایات تشکیل نمی‌شد و درصد شکایت موارد قصور به مراجع قانونی برابر۳۷/۵% بود کاهش قابل توجه نشان می‌داد (۰/۰۵P<). نتیجه‌گیری: تشکیل کمیته‌های رسیدگی به شکایات موارد قصور چشم پزشکی در بیمارستان و فراهم نمودن فضایی شفاف و صادقانه جهت شنیدن موضوع شکایت بیماران و همراهان ایشان و سپس تلاش جهت کسب رضایت بیماران و کمک در جهت ادامه درمان ایشان می‌تواند منجر به کاهش شکایات بیماران به مراجع قانونی مانند پزشکی قانونی و نظام پزشکی شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectپزشکی قانونیfa_IR
dc.subjectخطاهای پزشکیfa_IR
dc.subjectچشم پزشکیfa_IR
dc.subjectرضایت بیمارfa_IR
dc.titleارزیابی اثر تشکیل کمیته رسیدگی به شکایات و قصور چشم پزشکی در بیمارستان فارابی بر میزان شکایات بیماران به پزشکی قانونی و نظام پزشکی: توصیف یک الگوی بیمارستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه چشم پزشکی، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه چشم پزشکی، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume77
dc.citation.issue2
dc.citation.spage108
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد