نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشریعتی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorشریعتی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorحسینی دهشیری, افضل‌الساداتfa_IR
dc.contributor.authorحسینی دهشیری, افضل‌الساداتfa_IR
dc.contributor.authorمدرس, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمدرس, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-03T20:50:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-21T20:50:16Z
dc.date.available1399-12-03T20:50:16Zfa_IR
dc.date.available2021-02-21T20:50:16Z
dc.date.issued2020-02-01en_US
dc.date.issued1398-11-12fa_IR
dc.identifier.citationشریعتی, محمد, شریعتی, محمد, شیرازی, ماندانا, شیرازی, ماندانا, حسینی دهشیری, افضل‌السادات, حسینی دهشیری, افضل‌السادات, مدرس, مریم, مدرس, مریم. (1398). متغیرهای شناختی بازدارنده خلاقیت در دانشجویان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 77(12), 767-775.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-10218-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/758616
dc.description.abstractزمینه و هدف: برای بقای علمی و دستیابی به نوآوری ایجاد تغییر در ساختار ذهنی دانشجویان و شناسایی متغیرهای بازدارنده خلاقیت ضروری است. این پژوهش با هدف شناسایی متغیرهای شناختی بازدارنده خلاقیت در دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی نوع جهت‌دار مبتنی بر مرور متون علمی و نظرات افراد متخصص و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند به مدت ۲۰ تا ۷۰ دقیقه از اسفند ۱۳۹۳ تا آبان‌ماه ۱۳۹۴ اجرا شد. با ۱۷ دانشجوی استعداد درخشان با کمک ضبط در رکوردر دیجیتال در محل مرکز استعدادهای درخشان و مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصاحبه شد و استخراج طی چندین بار گوش کردن و نوشتن صورت گرفت. این دانشجویان از رشته‌های مختلف پزشکی و بیشتر دانشجویان رتبه‌های اول و تک‌رقمی کنکور سراسری بودند و در کارهای پژوهشی دانشگاه در حال فعالیت بودند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختارمند گردآوری شدند، تحلیل داده با جست‌وجوی کلمات مشخص به‌‌روش دستی انجام ‌شد. یافته‌ها: متغیرهای بازدارنده خلاقیت با توجه به ارتباط معنایی در چهار زیر طبقه اصلی قرار گرفتند. این طبقات شامل: بازدارنده‌های مربوط به استاد، بازدارنده‌های مربوط به روش‌های تدریس و ارزیابی، بازدارنده‌های مربوط به دانشجو و بازدارنده‌های مربوط به نظام آموزشی دانشگاه شده‌اند. سپس از این چهار طبقه ۱۰ کد نهایی استخراج گردید که به عنوان متغیرهای بازدارنده خلاقیت آورده شدند. عدم استقبال اساتید از ایده‌های نو، مغفول ماندن خلاقیت در بستر آموزشی دانشگاه و ضعف انگیزه در دانشجویان از کدهای اصلی بازدارنده خلاقیت بودند. نتیجه‌گیری: شخصیت و نگرش استاد به خلاقیت، روش‌های تدریس و محیط آموزشی دانشگاه از مهمترین دسته متغیرهای شناختی بازدارنده در ارتقای خلاقیت هستند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectاستعدادfa_IR
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectمصاحبهfa_IR
dc.subjectدانشجوهاfa_IR
dc.titleمتغیرهای شناختی بازدارنده خلاقیت در دانشجویان پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم بالینی و آموزش موسسه کارولینسکای سوئد؛ گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم بالینی و آموزش موسسه کارولینسکای سوئد؛ گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش وروانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش وروانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتی پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتی پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume77
dc.citation.issue12
dc.citation.spage767
dc.citation.epage775


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد