نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدرضا ايزديfa_IR
dc.contributor.authorجهانگير دريکوندfa_IR
dc.contributor.authorعلي ابرازهfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:38:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:38:15Z
dc.date.available1399-12-02T04:38:05Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:38:15Z
dc.date.issued2013-02-02en_US
dc.date.issued1391-11-14fa_IR
dc.date.submitted2011-08-19en_US
dc.date.submitted1390-05-28fa_IR
dc.identifier.citationاحمدرضا ايزدي, جهانگير دريکوند, علي ابرازه. (1391). سنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان فاطمه‌ی الزهرا نجف‌آباد. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0), 895-907.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/309
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749286
dc.description.abstractمقدمه: سازمان‌های بهداشتی- درمانی بایستی بر ایمنی بیمار به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی خود تمرکز نمایند و بزرگ‌ترین چالش برای حرکت در جهت ایجاد یک سیستم بهداشتی- درمانی ایمن، تغییر فرهنگی است. این پژوهش بر آن است تا با ارزیابی ایمنی در بیمارستان فاطمه الزهرا نجف‌آباد، بیمار بتواند در ارتقاي فرهنگ ايمني مؤثر واقع شود. روش بررسي: اين مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی در سال 1389 انجام گرفته است. جهت شناخت چگونگی وضع موجود در مرحله‌ی میدانی، از پرسش‌نامه‌ی ترجمه شده‌ی مطالعه‌ی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان استفاده شد. روایی پرسش‌نامه با استفاده از نظرات 15 نفر از صاحب‌نظران تأیید ‌شد. پایایی پرسش‌نامه توسط آزمون آماری Cronbach's alpha، 846/0 بوده است. پرسش‌نامه در اختیار کلیه‌ی پرسنل درمانی بیمارستان‌ فاطمه‌ی الزهرا نجف‌آباد قرار داده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t و تحلیل واریانس یک‌ طرفه و با به کارگیری نرم‌افزار SPSS تحلیل گرديد. معنی‌داری کمتر از 05/0 در فاصله‌ی اطمینان 95 درصد در نظر گرفته شد. يافته‌ها: تعداد کل پرسش‌نامه‌های توزیع‌ شده، 350 پرسش‌نامه بوده ‌است که از این تعداد، 196 پرسش‌نامه تکمیل‌ شد و عودت گردید. میزان بازگشت پرسش‌نامه 56 درصد بود. اقدامات و انتظارات مدیریتی 76 درصد، کار تیمی در درون واحد 75 درصد، یادگیری سازمانی 73 درصد، فیدبک و ارتباطات درباره‌ی خطا 70 درصد، انتقال دورن بیمارستانی 69 درصد، ارتباطات باز 68 درصد، حمایت مدیریت 65 درصد، کار تیمی بین واحدها 62 درصد، پاسخ غیر تنبیهی به خطا 54 درصد و کارکنان کافی 48 درصد امتیاز مربوط را کسب نمودند. از نظر گزارش خطا، 64 درصد از کارکنان سابقه‌ی هیچ‌ گونه گزارش خطا را نداشته‌اند. میانگین نمره‌ی درجه‌ی ایمنی بیمار در بیمارستان 36/3 (از 5) بود و بر اساس نتایج آزمون t، میان تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با بیمار در رابطه با درجه‌ی ایمنی بیمار اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (373/0 = P) و بر اساس نتایج آزمون آنالیز واریانس، این اختلاف در بخش زایشگاه و در کارکنان ماما با سایر کارکنان معنی‌دار بود (001/0 < P). اختلاف معنی‌داری میان نمره‌ی فرهنگ ایمنی بیمار در بین کارکنان بخش‌های مختلف، سابقه‌ی کار در بیمارستان، سابقه‌ی کار در واحد فعلی خدمت و نوع تماس با بیمار وجود نداشت (05/0 > P). نتيجه‌گيري: هر چند از نظر نمره‌ی کلی، فرهنگ ایمنی بیمار در وضعیت به طور نسبی قابل قبولی قرار داشت، ابعاد پاسخ غیر تنبیهی به خطا، کارکنان کافی، کار تیمی بین واحدها و حمایت مدیریت نیازمند مداخله‌ی سریع شناخته شدند. بیمارستان می‌تواند با برنامه‌ریزی و اقدام در این زمینه‌ها نسبت به ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار اقدام نماید. واژه‌‌هاي کليدي: ايمني بيمار؛ کیفیت خدمات سلامت؛ خطاهای پزشکی؛ بیمارستان‌هاfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleسنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان فاطمه‌ی الزهرا نجف‌آبادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدکتري تخصصي، مديريت خدمات بهداشتي و درماني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهرکرد، شهرکرد، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتري تخصصي، کودکان، بيمارستان فاطمه‌ي الزهرا نجف‌آباد، نجف‌آباد، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربي، دانشجوي دکتري، مديريت خدمات بهداشتي و درماني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد چالوس، چالوس، ايرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.issue0
dc.citation.spage895
dc.citation.epage907


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد