• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ی گونه شناسی فرهنگی Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی

    (ندگان)پدیدآور
    سيد جمال‌الدين طبيبيعلي‌اکبر فرهنگياميراشکان نصيري‌پوررضا برادران کاظم‌زادهپروين ابراهيمي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فن‌آوری اطلاعات تلقی می‌شود. هدف مطالعه‌ی حاضر، شناسایی رابطه‌ی بین گونه‌های فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستان‌های غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بود و به روش توصیفی و تحلیل همبستگی انجام شد. ابتدا مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مطالعه‌ی ادبیات موضوع، تدوین و با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. سپس پرسش‌نامه‌ی مربوط بر اساس متغیرهای مدل مورد نظر، مشتمل بر 93 سؤال، طراحی گردید. روایی پرسش‌نامه، با استفاده از نظرات خبرگان و تکنیک نسبت اعتبار محتوا و پایایی این ابزار نیز با محاسبه‌ی Cronbach's alpha بررسی و تأیید شد. سپس داده‌های پژوهش از ابتدای تابستان تا مهرماه 1389 از طریق توزیع حضوری پرسش‌نامه‌ها در میان 400 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای در بیمارستان‌های مورد مطالعه، گردآوری گردید. آزمون مدل مفهومی و بررسی برازش آن با داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و بهره‌گیری از نرم‌افزار LISREL ( Linear structural relationships ) صورت پذیرفت. یافته‌ها: فرهنگ غالب در بیمارستان‌های مورد بررسی بر اساس گونه شناسی Harrison ، فرهنگ مبتنی بر نقش بود. بررسی شاخص Chi-square نرم شده  (4/1 = df / 2 x ) نشان داد که مدل این پژوهش با داده‌ها برازش مطلوبی دارد. شاخص‌های نیکویی برازش، برازندگی تطبیقی، برازش تعدیل شده و خطای ریشه‌ی مجذور میانگین تقریب به ترتیب برابر با 990/0، 990/0، 960/0 و 033/0 بودند. بر اساس مدل پژوهش، رابطه‌ی گونه‌ی فرهنگی مبتنی بر وظیفه با متغیر رضایت کاربر از سیستم از جمله متغیرهای پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی، از نظر آماری معنی‌دار بود و مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با توجه به مطلوب بودن شاخص‌های برازش محاسبه شده در مدل پژوهش، می‌توان نتیجه‌گیری نمود که به کارگیری این مدل، می‌تواند به بهبود فرهنگ سازمانی و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران در بیمارستان‌های مورد مطالعه کمک نماید. واژه‌های کلیدی: سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی؛ فرهنگ سازمانی؛ گونه شناسی Harrison ؛ فن‌آوری Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-08-05
    1392-05-14
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    استاد، مديريت خدمات بهداشتي- درماني، دانشکده‌ي مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
    استاد، مديريت رسانه، دانشکده‌ي مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
    دانشيار، مديريت خدمات بهداشتي- درماني، دانشکده‌ي مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
    دانشيار، مديريت بهره‌وري، دانشکده‌ي فني، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
    دکتري، مديريت خدمات بهداشتي- درماني، دانشکده‌ي مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    https://dx.doi.org/10.22122/him.v10i3.899
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/899
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749253

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب