نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorستار رضاييfa_IR
dc.contributor.authorعلي اکبري ساريfa_IR
dc.contributor.authorمحمد عربfa_IR
dc.contributor.authorسامان قاسم‌پورfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:28:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:29:07Z
dc.date.available1399-12-02T04:28:56Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:29:07Z
dc.date.issued2013-08-05en_US
dc.date.issued1392-05-14fa_IR
dc.date.submitted2013-02-12en_US
dc.date.submitted1391-11-24fa_IR
dc.identifier.citationستار رضايي, علي اکبري ساري, محمد عرب, سامان قاسم‌پور. (1392). برآورد بار اقتصادی تصادفات جاده‌ای در استان تهران. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(3)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/1167
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749250
dc.description.abstractمقدمه: تصادفات جاده‌ای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جاده‌ای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعه‌ی توصیفی مقطعی و گذشته‌نگر است. جامعه‌ی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جاده‌ای در استان تهران در سال 1388 بود . برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جاده‌ای از رویکرد سرمایه‌ی انسانی استفاده شد . هزینه‌های مورد بررسی در این مطالعه به هزینه‌های مستقیم (پیش بیمارستانی، هزینه‌های بیمارستانی، هزینه‌های فیزیوتراپی و نوتوانی، هزینه‌های صدمه به اموال، هزینه‌های اداری و هزینه‌ی مراسم تدفین)، هزینه‌های غیر مستقیم (هزینه‌های از دست دادن درآمد (یا تولید بالقوه‌ی از دست رفته) و هزینه‌های نامحسوس تقسیم شده‌اند. داده‌های مورد نیاز از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی پرونده‌های بیمارستانی و مطالعات قبلی به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار Excel استفاده شد. یافته‌ها: در استان تهران در سال 1388 به علت تصادفات جاده‌ای، 2410 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 92100 نفر نیز مصدوم شده‌اند. کل هزینه‌ی تحمیل شده به علت تصادفات جاده‌ای در استان تهران در سال 1388، 11185313 میلیون ریال برآورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که از کل هزینه‌ی تصادفات 7/64 درصد مربوط به هزینه‌های مستقیم، 3/23 درصد مربوط به هزینه‌های غیر مستقیم و 12 درصد هزینه‌های نامحسوس بود.   نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که بار اقتصادی ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان تهران زیاد است که بین 3/0 تا 4/0 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1388 را شامل می‌شود. واژه‌های کلیدی: تصادفات جاده‌ای؛ هزینه ‌ ها؛ بار اقتصادی؛ رویکرد سرمایه‌ی انسانی Normal 0 false false false EN-US X-NONE FAfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleبرآورد بار اقتصادی تصادفات جاده‌ای در استان تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوي دکتري، علوم مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده‌ي بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشيار، علوم مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده‌ي بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، علوم مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده‌ي بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue3


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد