| dc.contributor.author | براهیمی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | براهیمی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاهوردی, کاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاهوردی, کاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | غازی, ایران | fa_IR |
| dc.contributor.author | غازی, ایران | fa_IR |
| dc.contributor.author | طالب بیدختی, ناصر | fa_IR |
| dc.contributor.author | طالب بیدختی, ناصر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-11-30T23:26:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-18T23:26:13Z | |
| dc.date.available | 1399-11-30T23:26:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-18T23:26:13Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-01-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | براهیمی, محسن, براهیمی, محسن, شاهوردی, کاظم, شاهوردی, کاظم, غازی, ایران, غازی, ایران, طالب بیدختی, ناصر, طالب بیدختی, ناصر. (1396). تدوین نمودار سازمانی مناسب برای مدیریت تقاضای آب کشاورزی در ایران. مهندسی منابع آب, 10(34), 73-82. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6377 | |
| dc.identifier.issn | 2423-719 | |
| dc.identifier.uri | http://wej.miau.ac.ir/article_2656.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/730802 | |
| dc.description.abstract | توجه جدی به مدیریت تقاضای آب کشاورزی بر اثر افزایش میزان تقاضا برای آب، امری اجتنابناپذیر است. مدیریت تقاضای آب شامل فعالیتهایی میباشد که ممکن است باعث کاهش تقاضای آب، افزایش بازده مصرف آب گردیده، و از آلوده شدن یا دسترسی به منابع آب جلوگیری کند. در مطالعات منابع آب، قوانین مختلفی تصویب شدهاند، ولی برخی از این قوانین هیچگاه به مرحله اجرا نرفته اند؛ بنابراین، در تحقیق حاضر ساختار موجود کشور با نظرسنجی از کارشناسان بخش آب بررسی شد. برای این منظور از ابزار پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه به وسیلهِی 38 نفر از کارشناسان و دستاندرکاران بخش آب پاسخ داده شد. ضریب آلفای کرونباخ 701/0 به دست آمد، که نشانگر اعتبار قوی پرسشنامه میباشد. نتایج ارزیابی نشان دادند که کارشناسان با تغییر ساختار مدیریت منابع آب کشور موافق بوده، و اعتقاد دارند که "عدم هماهنگی بین سازمانهای ذی ربط" و "وجود مشکلات قانونی در اصلاح الگوی مصرف" تاثیر زیادی را در بحران آب دارد. در ادامه، یک ساختار سازمانی با پنج سطح شامل: 1-تعیین چارچوب و سیاستهای کلان آب با حضور نهادهای قانونی؛ 2-تخصیص سیاستهای حوضههای بزرگ؛ 3-تخصیص سیاستهای حوضههای درجه ی دو؛ 4-اجرای سیاستهای تخصیص؛ 5-اجرای محلی سیاستها با توجه به سختافزارها و نرمافزارهای موجود و روشهای جدید، پیشنهاد شد. این ساختار میتواند در سازمانهای مختلف کشور مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 443 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی منابع آب | fa_IR |
| dc.subject | اصلاح | fa_IR |
| dc.subject | تقاضا | fa_IR |
| dc.subject | پرسشنامه | fa_IR |
| dc.subject | ساختار | fa_IR |
| dc.title | تدوین نمودار سازمانی مناسب برای مدیریت تقاضای آب کشاورزی در ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری منابع آب، دانشگاه شاخص پژوه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری منابع آب، دانشگاه شاخص پژوه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار رشته منابع آب، دانشگاه شاخص پژوه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار رشته منابع آب، دانشگاه شاخص پژوه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 82 | |