| dc.contributor.author | سوری, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | یوسفی نژادی, ترانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-10-19T13:59:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-01-08T13:59:19Z | |
| dc.date.available | 1399-10-19T13:59:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-01-08T13:59:19Z | |
| dc.date.issued | 2020-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-08-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سوری, حمید, یوسفی نژادی, ترانه. (1399). بررسی ارتباط بین میزان خشونت در رانندگی و صفات شخصیتی بین رانندگان شهر تهران. مجله اپیدمیولوژی ایران, 16(3), 231-237. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7489 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7507 | |
| dc.identifier.uri | http://irje.tums.ac.ir/article-1-6661-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/708587 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف: خشونت و رفتارهای تهاجمی رانندگان بهعنوان عامل اصلی خطر سوانح ترافیکی هستند. نگرشها و رفتارهای راننده میتواند تحت تأثیر ویژگیهای شخصیتی قرار گیرد. این تحقیق با هدف شناسایی رابطه رفتارهای خشونتآمیز در رانندگی با ویژگی شخصیتی افراد انجام شد.
روش کار: برای جمعآوری اطلاعات مربوط به خشونت از پرسشنامه پژوهش ساخته 20 سؤالی و اطلاعات مربوط به صفات شخصیتی برونگرایی، توافق یا نوعدوستی، وظیفهشناسی، روان رنجور خویی و گشودگی به تجربه از پرسشنامه 60 سؤالی شخصیتی نئو استفاده شد. روانسنجی ابزارهای تعیین و جمعآوری اطلاعات در بازه زمانی شهریور تا دیماه 1397 انجام شد. آمار توصیفی و تحلیل آماری نا پارامتریک شامل من ویتنی و کروسکال برای تحلیل دادهها انجام شد.
یافتهها: در این مطالعه از مجموع 312 نفر شرکتکننده، 3/87 درصد شرکتکنندگان مرد و 7/12 درصد زن بودند. میانگین سنی افراد شرکتکننده 42 سال بود. ویژگی شخصیتی غالب در بین رانندگان با میزان 2/30 درصد وظیفهشناسی بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین میزان خشونت و صفات شخصیتی روان رنجوری ارتباط معنادار دیده شد (02/0P=). بر اساس تحلیل رگرسیون نوزده درصد (19 درصد) میزان خشونت بر اساس متغیرهای انواع صفات شخصیتی قابل تبیین است.
نتیجهگیری: ویژگی شخصیت روان رنجوری راننده میتواند بهطور بالقوه نشاندهنده رفتار رانندگی و میزان خشونت باشد؛ بنابراین پیشبینی رفتار رانندگان در بهبود ایمنی راههای جادهای ضروری است. همچنین میتواند اطلاعات مفیدی برای مداخلات ایمنی در میان کاربران جاده ارائه کند و رانندههایی را که بیشتر در معرض رفتارهای نامطلوب رانندگی قرار دارند مورد هدف قرار دهد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله اپیدمیولوژی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Epidemiology | en_US |
| dc.subject | خشونت | fa_IR |
| dc.subject | ترافیک | fa_IR |
| dc.subject | صفات شخصیت | fa_IR |
| dc.subject | رانندگان | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.title | بررسی ارتباط بین میزان خشونت در رانندگی و صفات شخصیتی بین رانندگان شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 231 | |
| dc.citation.epage | 237 | |