نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدادخواه, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorانصاری شهیدی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorرضایی جمالویی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorراه نجات, امیر محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-08T00:53:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-28T00:53:09Z
dc.date.available1399-10-08T00:53:08Zfa_IR
dc.date.available2020-12-28T00:53:09Z
dc.date.issued2020-10-01en_US
dc.date.issued1399-07-10fa_IR
dc.identifier.citation(2020). EBNESINA, 22(3), 40-46.en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-904-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/704534
dc.description.abstractمقدمه: رسیدن به سنین سالمندی برای یکایک انسان‌ها اجتناب‌ناپذیر است. امروزه افزایش جمعیت سالمندان از چالش‌های جدی نظام‌های سلامت به‌شمار می‌آید. لذا هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر واقعیت مجازی‌‌(خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زن بود. روش‌بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی به روش پیش‌‌آزمون- پس‌آزمون– پیگیری همراه با گروه کنترل در ‌انتظار درمان بود و جامعه آماری این مطالعه شامل 250 نفر از سالمندان زن بالای 65 سال اهل ساری بودند که مبتلا به بیماری قلبی یا اعصاب و روان شدید نبودند و از آذر تا بهمن 1398، از طریق فراخوان شبکه‌های اجتماعی، داوطلب شرکت در پژوهش شدند. نمونه‌گیری به روش هدفمند و شامل 30 نفر از آنان بود که کمترین نمره را از پرسشنامه شادکامی آکسفورد به‌دست آورده‌بودند و به‌صورت تصادفی به دو گروه همتا (از نظر سن، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات) 15 نفره آزمایش و کنترل‌ در ‌انتظار درمان تقسیم شدند. مداخله تنها بر‌روی گروه آزمایش انجام‌شد و پس ‌از یک ‌ماه، مطالعه پیگیری صورت گرفت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان ‌‌داد که کاربرد واقعیت مجازی ‌‌‌(خلق رویا)، اثر مثبت معناداری بر افزایش شادکامی سالمندان زن داشته‌است ‌‌‌(127/132F=، 001/0p<) به‌علاوه نتایج، پس از گذشت یک ماه از پایان مداخله نیز ثابت مانده‌است. بحث و نتیجه‌گیری: با‌ توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای مداخله مذکور جهت ارتقاء سلامت در جمعیت سالمندان پیشنهاد می‌شود.fa_IR
dc.format.extent643
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.subjectواقعیت مجازیfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر واقعیت مجازی ‌‌(‌خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue3
dc.citation.spage40
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد