• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش حکیم
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی: یک مرور مفهومی

    (ندگان)پدیدآور
    مصدق راد, علی محمداصفهانی, پروانهکریمی, فرشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    518.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه‌: تعرفه‌گذاری خدمات سلامت، یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی موثر بر دسترسی، کارایی و کیفیت خدمات سلامت است. مفهوم تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی، مبهم و پیچیده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم، اجزا، پیش‌نیازها، اثرات و معیارهای ارزشیابی تعرفه‌ی‌ خدمات بیمارستانی انجام شد. روش کار‌: پژوهش حاضر با روش مرور مفهومی انجام شد. تمامی مقالات انگلیسی و فارسی مرتبط با تعرفه‌ی‌ خدمات بیمارستانی تا پایان سال 2019 میلادی در هشت پایگاه داده‌ای و دو موتور جستجوگر، جستجو، گرد‌آوری و ارزشیابی کیفیتی شدند. در نهایت، تعداد 41 مقاله انتخاب و با روش تحلیل محتوایی تحلیل شدند. یافته‌ها‌: تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی‌، قیمت دستوری خدمات بیمارستانی است که توسط مراجع قانونی تعیین شده و خریداران خدمات بیمارستانی باید آن مبلغ را در ازای منافع حاصل از دریافت خدمات به ارایه‌کنندگان خدمات بپردازند. تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی‌ بر هزینه‌های نظام سلامت، کارایی بیمارستان‌ها، دسترسی به خدمات سلامت و رضایت بیماران و ارایه‌کنندگان خدمات بیمارستانی اثر می‌گذارد. هزینه‌ی تمام شده، ارزش خدمات بیمارستانی و سود متعارف، عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی هستند. مراجع قانونی باید به هزینه‌ی خدمات بیمارستانی، روش پرداخت به ارایه‌کنندگان، رقابت میان ارایه‌کنندگان خدمات بیمارستانی و تقاضا برای خدمات بیمارستانی در محاسبه‌ی تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی توجه کنند. شاخص‌های کنترل هزینه، عدالت، رضایت و شفافیت برای ارزشیابی تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی مناسب هستند. نتیجه‌گیری‌: سیاست‌گذاران سلامت باید در تعیین تعرفه‌ی خدمات بیمارستانی به پیش‌نیازها و پیامدهای ناشی از آن توجه کنند تا ضمن تامین رضایت ارایه‌کنندگان و گیرندگان خدمات بیمارستانی، منجر به بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمارستانی و افزایش کارایی بیمارستان‌ها ‌شود.
    کلید واژگان
    تعرفه ‌ی خدمت بیمارستان
    مرور مفهومی
    کنترل هزینه
    کیفیت خدمات سلامت
    سیاست سلامت
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-01
    1399-03-12
    ناشر
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکد‌ه‌ی بهداشت، مرکز تحقیقات مد‌یریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران.
    دانشجوی دکتری اقتصاد سلامت، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2383-3742
    URI
    http://hakim.hbi.ir/article-1-2017-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/701738

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب