نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقلی پوربازکیاگوراب, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorگلشنی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorکشاورزی ارشدی, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorامامی پور, سوزارنfa_IR
dc.contributor.authorسپاه منصور, مژگانfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T17:39:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T17:39:15Z
dc.date.available1399-09-11T17:39:15Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T17:39:15Z
dc.date.issued2020-06-01en_US
dc.date.issued1399-03-12fa_IR
dc.identifier.citation(2020). EBNESINA, 22(2), 95-99.en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-712-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/679766
dc.description.abstractمقدمه: با توجه به پیامد‌های زیان بار پرخاشگری بر نوجوانان و اطرافیان آنان، این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مهارت آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دانش آموزان دختر پرخاشگر انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه روی 24 نفر دانش آموزان دختر انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند بود و بدین منظور فراخوانی برای مشاوران مدارس متوسطه دوم جهت ارجاع دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه دوم و سوم، مشکوک به پرخاشگری، ارسال شد. برای جمع‌آوری داده ها از مقیاس دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (DERS) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. از دانشجویان ارجاعی به هسته مشاوره آموزش پرورش شهرستان لاهیجان 24 نفر که بر اساس پرسشنامه پرخاشگری دارای اختلال پرخاشگری بودند (نمره کمتر از 99/69) انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش 14 جلسه مهارت آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی را گذراندند و گروه گواه در لیست انتظار ثبت شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر که مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی را دریافت کردند و میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگری که این روش را دریافت نکردند، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که گرچه مهارت‌آموزی رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان دختران پرخاشگر می‌گردد اما این میزان کاهش از نظر آماری چندان معنادار نیست.fa_IR
dc.format.extent787
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectرفتار درمانیfa_IR
dc.subjectهیجاناتfa_IR
dc.subjectپرخاشگریfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثر بخشی مهارت‌آموزی گروهی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان دختران پرخاشگرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-تهران-ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage95
dc.citation.epage99


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد